Hát ha már felgyorsult, akkor már nem nagyon számít a tömeg...mert ugye jó darabig nincsenek emelkedők...
Van gördülési ellenállás, de annál azért nagyobb a levegő okozta fékező hatás szerintem...
A tömeggel kapcsolatban igazatok lenne egy Neo Pori oda-vissza úton. De pl. a Spárta-Elafonisos-Monemvassia, vagy Mani részeken, ahol 50 méterenként le kell fékezni az autót majd újra felgyorsítani. Ebben az esetben számít a tömeg. Vagy húzós emelkedőn padló gázzal tudod tartani a tempót vagy félgázzal. A lejtőn pedig úgyis fékezni kell, tehát elpazarolod az energiát.
Plusz a leírásomból kitűnik, hogy ugyanazzal a tömeggel, ugyanazzal a tempóval magasabb volt a fogyasztásom, és akkor kezdett csökkenni, amikor rátankoltam kint. És látványos volt a különbség.
De mindegy, én örültem annak a kb. 115 euro megtakarításnak.
"A lejtőn pedig úgyis fékezni kell, tehát elpazarolod az energiát."
De könyörgöm, amíg fékezel, vagy gurulsz lefelé, nem fogyasztasz üzemanyagot!!
" De pl. a Spárta-Elafonisos-Monemvassia, vagy Mani részeken, ahol 50 méterenként le kell fékezni az autót majd újra felgyorsítani."
Végigjártam én is ezeket az utakat... távolról sem kell 50méterenként, de ennél lényegesebb, hogy sokáig felfelé mész, (~1300 méterre) majd ugyanolyan sokáig lefelé, és nem lehet gyorsan menni. Általában a hosszú etapok és a klíma miatt kevés a hidegüzem, bár ez dieselnél nem annyira számít.
Ettől eltekintve én az utazás egészét vettem alapul a fogyasztás tekintetében.
És én sem zártam ki az üzemanyag minőségét, bár véleményem szerint nem annyira a minősége, mint inkább a kutak "pontossága" lehet az ok. Arrafelé annyi jön ki a kutakból amennyit mutatnak, míg itthon ez fehér holló.
Sziasztok!
Tegnap hazaértünk Possidiből. Belgrád várson át nincs terelés, viszont Vranjénél van le felé és fel felé is, néhol dombra fel, illetve ahol a hegyoldalban megy az út több helyen az eddigi 80 helyett csak 60 vagy 40-et engednek a táblák, időnként pár percre leállítják a forgalmat.. Macvedóniában visszafele írányban Veles és Skopje közt több helyen újítják az Autópálya hídakat, ezért 60, 80 váltakozó sebbeség korlátozás, valamint 5-10 percre megállítják a forgalmat. Mi időben itt kb 1 órát buktunk.
Ja és a Macedón határtól Thesaloniki felé mindkét oldalt galyazák és cserélik a fákat, ezért ott is több helyen csak 1 sáv van, és megállítanak még a gépek forgolódnak.
Nos aki ért egy kicsit a fizikához, na meg a számokhoz, az nem mond olyat hogy a fogyasztásnál nincsen jelentősége a tömegnek. Sajnos van! A gyorsításnál igen csak számít hogy az adott motornak mekkoera tömeget kell megmozdítania, illetve gyorsítania. Gondoljunk csak bela a teherautóknál. Mennyivel többet fogyaszt ha meg van pakolva, vagy ha üres?! És akkor még atöbblet teher egyébb átkos, de rögtön nem érzékelhető hatásáról nem is beszéltünk. Ilyen pl. a fékrendszer nagyobb elhasználódása, hiszen egy nagyobb lendületű autót kell lefékezni.(lendület = tömeg * sebesség). Egyes autókba ezen veszteség csökkentésére (ilyen az enyém is) egy energia visszanyerő rendszert építenek be, bár ezzel is csak részben lehet visszanyerni az elvesztegetett energiát.
Az meg hogy melyik országban milyen az üzemanyag, már más kérdés, de jelentős eltérés nem lehet, mivel szabványról beszélünk. Az alap üzemanyag ugyan olyan, legfeljebb adalékolás lehet más. A közzelmúltban az osztrákoknál jártam, de Győr környékén tankoltam, és láss csodát a pillanatnyi fogyasztásmérő a sógorokhoz érve kb. jó fél literrel kevesebbet mutatot. Mi lehet az oka? Varázslat? Vélhetően egyszerű fizika! Más az aszfalt tapadási együtthatója, más a levegő hőmérséklete, oxigéntartalma, stb.
"A gyorsításnál igen csak számít hogy az adott motornak mekkoera tömeget kell megmozdítania, illetve gyorsítania. "'
Így van, de olvasd el újra......úgy kezdtem, hogy az ilyen jellegű utazásnál !! Azért nem vagyok annyira tudatlan, hogy alapjában kizárjam a tömeg jelentőségét. Arról volt szó, hogy hosszú etapok, egyenletes sebességgel..........
Kamionokat emlegetni kissé demagógia, ott az üres/terhelt arány nem mérhető egy szgk-hoz.
Üdv mindenkinek.
Július 27-én indulunk Tolóba, valaki tudna infót adni mikor van Nafplionba piac és hol található (helyileg) illetve Monemvassiát melyik útvonalon érdemes megközelíteni. Köszi mindenkinek.
Üdv mindenkinek.
Július 27-én indulunk Tolóba, valaki tudna infót adni mikor van Nafplionba piac és hol található (helyileg) illetve Monemvassiát melyik útvonalon érdemes megközelíteni. Köszi mindenkinek.
A piac a belvárosban van, meg fogjátok találni, szerdán és szombaton.
Olvasd el a beszámolóm - ha gondolod - abban részletesen leírom merre mentünk. Van más út is, mind látványos. Én most is egyiken mennék, másikon jönnék....
Sziasztok.
Sartiba mennénk egy CNG-s zafirával.Ha valakinek van infója kutakról(hol,nyitvatartás,árak) szívessen venném.
Tervezett útvonalunk macedónia felé.
köszi.
Fontos: Előfordul, hogy a macedón kapuknál csak papírpír EURO-t fogadnak el, ezért célszerű az első kapunál 5 vagy 10 €-val fizetni, denar-ban adják a visszajárót és a többi kapunál már avval lehet fizetni.
~~~0. km (21:30) Budapest / Kispest
~170. km (23:00) Röszke (HU/SCG) magyar-szerb határ
~265. km (00:00) szerb 1. kapu, 330 dinar vagy 3 € autópályadíj
~330. km (01:00) szerb 2. kapu, 240 dinar vagy 2.5 € autópályadíj
~380. km (01:30) Belgrád (város után kártya)
~490. km (.. : ...) Lapovói OMV kút GPS: 44.207189,21.105935
~576. km (.. : ...) Nisi OMV kút
~590. km (04:00) szerb 3. kapu, 730 dinar vagy 6.5 € autópályadíj
~610. km (04:15) szerb 4. kapu, 190 dinar vagy 2 € autópályadíj
~680. km (.. : ...) szerb autópálya vége
~745. km (06:15) Tabanovce (SCG/MAC) szerb-macedón határ
~760. km (06:30) macedón 1. kapu, 50 denar vagy 1 € autópályadíj
~810. km (07:00) macedón 2. kapu, 60 denar vagy 1 € autópályadíj
~840. km (07:30) macedón 3. kapu, 50 denar vagy 1 € autópályadíj
~925. km (09:00) Evzoni (MAC/GR) macedón-görög határ
~995. km (10:00) Thesszaloniki
Lefkada felé tovább
~1190. km (.. : ..) Grevena
~1376. km (.. : ..) Lefkada
Athén felé tovább
~1075. km (11:00) Katerini
~1380. km (14:20) Lamia
~1555. km (16:00) Athén
Távolságok:
Budapest - Thesszaloniki ~995 km
Budapest - Athén ~1555 km
Budapest - Lefkada ~1376 km
Budapest - Tolo ~1664 km
Hasznos GPS koordináták: LINK
Benzinkútak, Budapest 0 km-től kiindulva:
Magyarországon:
~035 km OMV
~067 km Shell
~90 km MOL
~121 km Shell
~176 km MOL
Szerbiában:
~194 km EuroPetrol
~208 km EKO
~227 km OMV
~246 km EKO
~260 km M. Mandic
~280 km MOL
~294 km NisPetrol
~315 km OMV
~334 km Petrol
~350 km BC
~360 km NisPetrol
~370 km Avia
~385 km JP
~400 km EKO
~420 km JP
~430 km Lukoil
~440 km NisPetrol
~455 km JP
~468 km MOL
~471 km OMV
~500 km Lukoil
~509 km EKO
~518 km JP
~556 km OMV
~570 km JP
~590 km JP
~614 km JP
~684 km Lukoil
~707 km JP
~720 km JP
~735 km ???
~744 km JP
Macedóniában:
~765 km M*
~788 km Okto
~791 km MP
~815 km MP
~823 km MP
~858 km MP
~875 km ???
~896 km MP
~923 km ASZ
Görögországban (Lefkada felé):
~944 km EKO
~1136km Shell
~1218 Km Shell