Korinthoszi-csatorna
Nyomtatóbarát verzió
  Fórum : Fontosabb látnivalók
Hozzászóló Üzenet
# 1
KijelentkezvePrivát üzenet küldéseFelhasználó weblapjának megtekintése
Vojandi
Kiemelt fórumtag
Kiemelt fórumtag
4595 hozzászólás



Nincs beírva úticél.
#41206 Üzenet linkje2007-08-14 15:41:32  Korinthoszi-csatorna

...h.apci írta: nem ártana szólni az éppen ide esõ geológiai törésvonalról sem! icon_rolleyes.gif





https://hu.wikipedia.org/wiki/Korinthoszi-csatorna

https://www.sulinet.hu/eletestudomany/archiv/1998/9830/kronika/kronika.html

# 2
KijelentkezvePrivát üzenet küldéseFelhasználó weblapjának megtekintése
Vojandi
Kiemelt fórumtag
Kiemelt fórumtag
4595 hozzászólás



Nincs beírva úticél.
#41208 Üzenet linkje2007-08-14 15:42:37 

Gerster Béla mérnök, a Korinthoszi-csatorna tervezõje 75 éve, 1923. augusztus 3-án hunyt el Budapesten. Kassán született 1850. október 20-án. A mûegyetemet Bécsben végezte, és pályáját is ott kezdte városi mérnökként. Késõbb a Ferenc-csatorna építésének fõmérnöke lett. Megtervezte a vukovár–sabáci és a felsõ-kulpai hajózócsatorna nyomvonalát. Ferdinand Marie de Lesseps és Türr István társaságában 1876-ban részt vett a Panama-csatorna legjobb átvágási nyomvonalát kijelölõ expedíció munkájában. Amikor 1881-ben Türr István megszerezte a görög kormány engedélyét, hogy folytassa a Korinthoszi-földszoros átvágásának elakadt munkálatait, a tervek elkészítésével Gerstert bízták meg, majd a csatornaépítõ vállalat fõmérnökeként õ vezette a munkálatokat. A neve elválaszthatatlanul összefonódott a – már Néró császár idejében (Kr. u. 68-ban) kezdett
(ám akkor meghiúsult) – Korinthoszi-csatornával. Ennek építésében még négy magyar mérnök – Kauser István, Nyári László, Pulszky Garibaldi és Stéghmüller István – vett részt. Gerster a 80 méter magas hátság átvágását 1882-ben négyezer építõmunkással kezdte meg. A csatorna hossza 6345 méter, talpszélessége 25 méter, a víz mélysége 8,5 méter. Egyidejûleg két kikötõt is építettek, továbbá egy hidat a peloponnészoszi vasútnak. Az ünnepélyes megnyitót 105 éve, 1893. augusztus 6-án rendezték.
Az építési munkákról Gerster Béla A korinthusi földszoros és átmetszése címû magyar és francia nyelvû könyvében számolt be. Ez utóbbit számos fénykép, mérnöki rajz és térkép illusztrálja.
Gerster itthon részt vett Türr István nagyszabású vízgazdálkodási terveinek kidolgozásában, majd a lázas vasútépítés idõszakában tizenhárom hazai vasútvonal tervezését és megépítését irányította. Végül 1919-ben a Duna–Tisza-csatorna építési munkáit vezette.


(idézet az MTA cikkébõl)

# 3
KijelentkezvePrivát üzenet küldéseFelhasználó weblapjának megtekintése
Vojandi
Kiemelt fórumtag
Kiemelt fórumtag
4595 hozzászólás



Nincs beírva úticél.
#41210 Üzenet linkje2007-08-14 15:45:32 

Szia Petros és h.apci!

Elolvastam az errõl szóló német cikket. Megnéztem a képet is.
Az általam, a Rio-Antirio hídról írt bemutatóban is szerepel, hogy a Korinthoszi-öböl térségében erõs a földmozgás.


"és legfõképp a tektonikus mozgások, amik állandóan erõs szeizmiológiai aktivitást okoznak a térségben, és ahhoz vezetnek, hogy a Peloponnészosz évente néhány milimétert (kb. 30mm) távolodik a szárazföldtõl"

A "törésvonalról" látható fotó engem erõsen elgondolkoztatott.
A sziklafalból elinduló vonal képzeletben átszeli a csatornát, majd a másik oldalon is követhetõ. Ha a csatornát megnézzük egy térképen, akkor a törésvonal északkeleti-délinyugati irányban húzódik, merõlegesen a csatornára. A lemez, amelyik elúszik a szárazföldtõl, az északról dél felé távolodik. Tehát elvileg, ha elidõzünk egy térkép mellett, lehetséges, hogy ott van a törésvonal, de szerintem, itt a kõzetek különbözõ színén kívül komolyabb repedésnek is kellene lennie......Megnéztem a saját fotóimat, és igen látványos repedés is van a falban. Ennek a témának új topikot kellene nyitni...ezt meg is teszem.

# 4
KijelentkezvePrivát üzenet küldéseFelhasználó weblapjának megtekintése
Vojandi
Kiemelt fórumtag
Kiemelt fórumtag
4595 hozzászólás



Nincs beírva úticél.
#41213 Üzenet linkje2007-08-14 15:47:49 

Idézet Szabó Magda: Zeusz küszöbén c. könyvébõl:

„Állok felette elbûvölten. Alattam a tenger, de micsoda aranysárga, függõleges homokfalak közé szorított tenger ez, mintha óriásgyerekek játszottak volna errefelé olyanformán, hogy homokozás közben átvágták volna a szárazföldet. Lenn a mélyben kéken villog a víz, pici hajók úsznak el a híd alatt, félszáz méter magasan állunk a tenger felett, szédítõ lenézni.” (külön elnézést a "lopásért" Miától, illetve inkább köszi neked Mia, hogy kikerested ezt nekem) icon_wink.gif

# 5
KijelentkezvePrivát üzenet küldése
Petros
Moderátor
Moderátor
1413 hozzászólás



Nincs beírva úticél.
#41220 Üzenet linkje2007-08-14 16:01:53 

És hol vannak az én képeim?????? icon_cry.gif icon_redface.gif icon_cry.gif icon_redface.gif
# 6
KijelentkezvePrivát üzenet küldése
H.apci
Törzstag
Törzstag
2675 hozzászólás



Nincs beírva úticél.
#41223 Üzenet linkje2007-08-14 16:26:59 

Hú, ez magas labda! Akkor lássunk még néhány idézetet:

"Az újkorban a csatorna építésében nagy szerepet játszott a magyar Türr István, Garibaldi tábornoka. Bár nem volt mérnök, itthon részt vett a bácskai Ferenc-csatorna újraépítésében, s tervet készített a Duna-Adria, a Duna-Száva csatornákra, a Vág és a Garam hajózhatóvá tételére. A Panama-csatorna ötletének ô nyerte meg Lesseps Ferdinándot, a Szuezi-csatorna építôjét.

A görögök 1867-ben kezdeményezték a Korinthoszi-csatorna építését, majd 1881-ben Türr Istvánt bízták meg a vállalkozás irányításával. Türr elképzeléseit egyeztette Lessepsszel, egy 1869-es nemzetközi megállapodás ugyanis a hajózó csatornák szélességét 40 méterben minimalizálta – ám ez aránytalanul megnövelte volna a költségeket. Lesseps támogatta a 22 méteres fenékszélességet. Türr Gerster Bélával készíttette el a tanulmányterveket, s francia részvénytársaságot alapított a tôke biztosítására. (Gerster részt vett a Panama-csatorna nyomvonalának feltárásában, s elsôként javasolta a víziút megépítését, Türr hazai elképzeléseit is ô vetette papírra.)

A kivitelezést Gerster vezette. Az 1888-as határidôre, elôre nem látott nehézségek miatt csak a munka háromnegyede készült el. A késedelem többletköltséget okozott, s akárcsak Panamában, a tôzsdei manipulációkban elveszett a beruházásra szánt tôke, s a társaság csôdbement. A munka másfél évig állt, majd Türr új, görög társaságot alapított, s megszerezte a görög kormány támogatását.

Gerster Korinthoszban saját technológiát dolgozott ki a csatorna építésére. A mészkô alkotta földszoros 80 méterrel emelkedik a tengerszint fölé, a nyomvonal mentén iparvágányt épített a kô elszállítására. Mély bevágást készített, ebbôl aknákat mélyített, az ókorból maradtakat is felhasználva, ezeket földalatti vágatokkal kötötte össze, s ebbôl fejlesztette tovább a V alakú bevágást. Még négy magyar mérnök vett részt a munka irányításában, a csatornát ôk fejezték be, Gerster akkor már vasutat épített Magyarországon.

A csatorna építésén átlagosan 4000 munkás dolgozott. Az ünnepélyes átadás 1893. augusztus 6-án volt, György görög király és Ferenc József osztrák császár és magyar király jelenlétében, de a viziutat csak október 28-án helyezték forgalomba.

A 6345 méter hosszú csatorna vízmélysége 8,5 méter, a vízfelszínen 25, a fenéken 22 méter széles. Az új víziút 325 km-rel rövidítette meg az Adria és Athén közötti utat. Megépítették Poszidonia és Iszthmia kikötôit, egy-egy 80 m hosszú vasúti és közúti hidat. A csatorna napi 30, legfeljebb 6000 tonnás hajót képes egy irányban átengedni.

A munka során 11 millió köbméter követ termeltek ki, 1200 tonna lôport, 450 tonna dinamitot használtak fel. Az építkezést földrengés is megzavarta, egy 30 méteres szakasz beomlott, halálos áldozatok is voltak. Ezután kevésbé meredek, a szikla minôségétôl függôen 71-77 fokos falakat vájtak. Gerster magyar és francia nyelvû könyvben számolt be a munkáról, leírásai kivívták a nemzetközi szaksajtó elismerését." (Sajtóadatbank)



Türr István

1825. augusztus 10-én született Baján. Jómódú bajai polgárcsaládból származott, iskoláit azonban apja halála miatt a négy grammatikai osztály elvégzése után félbe kellett szakítania, az elsõ szónoklati osztályból kimaradt. Számos mesterséggel megpróbálkozott, volt kereskedõ, lakatosinas, molnár és kõmûves, mígnem 1842-ben beállt katonának az osztrák hadseregbe, Ferenc Károly fõherceg ezredébe. Közlegényként kezdte, de hat év múlva, a forradalmak esztendejében már hadnagyként szolgált Radetzky osztrák tábornagy Észak-Itáliában állomásozó seregében. Mivel rokonszenvezett az olasz szabadság ügyével, átszökött a piemonti hadsereghez, ahol egy magyar légió szervezésével és vezetésével bízták meg. Az olasz vereség után a légiót feloszlatták, ekkor Badenbe ment, ahol ezredesként részt vett az ottani szabadságharcban. Ennek leverése után Svájcba menekült, itt érte a világosi fegyverletétel híre, így végül Londonba indult.

A krími háború kitörésekor magas rendfokozattal szolgált az angol-török hadseregben. 1855 végén az angol kormány megbízásából Havasalföldre utazott, de ott egy volt tiszttársa feljelentésére, mint osztrák katonaszökevényt elfogták. Bécsbe vitték, hadbíróság elé állították, halálra ítélték, csak Viktória angol királynõ közbenjárására bocsátották szabadon. 1856-ban, Törökországban részt vett a cserkesz-háborúban az oroszok ellen.

Az 1859-ben kitört francia-olasz-osztrák háború hírére Türr az olasz félszigetre sietett. A "marsalai ezrek" egyikeként Garibaldi felkelõ seregében hadsegéd, majd a nemzetõrség fõfelügyelõje, utóbb tábornok lett, Palermo bevétele az õ tanácsai révén sikerült. A gyõzelmes hadjárat során Garibaldi Nápoly polgári és katonai kormányzójává nevezte ki, altábornagyi rangjában az olasz kormány is megerõsítette. A "rendíthetetlen magyar" (L'intrepido Ungherese) Viktor Emánuel király szárnysegédje lett, kényes diplomáciai küldetéseket bíztak rá. 1861-ben megnõsült, az egykori bajai iparosinas III. Napóleon francia császár unokahúgát vette feleségül.

Türr a magyar emigráció elismert tekintélye lett, minden Magyarország felszabadítását célzó tervnek részese volt. 1866-ban, a porosz-osztrák háborút eldöntõ königgrätzi csata után Belgrádban szervezett csapatot, hogy délrõl elõrenyomulva egyesüljön a Németországból meginduló Klapka-légióval, de e terve az idõközben megkötött fegyverszünetek miatt meghiúsult. Türr csak az 1867-es osztrák-magyar kiegyezés és az általános amnesztia után térhetett haza, de ekkor már távol maradt a politikától.

Ezután inkább a hazai gazdasági és kulturális élet fellendítésén fáradozott. Sokat tett a felnõttoktatás és ismeretterjesztés ügyéért, létrehozta a Központi Népnevelési Kört. Csatornaépítõ mérnök és vállalkozó lett, vízrendezési terveket készített. Nagyszabású víziút-fejlesztési programot dolgozott ki, széles körû propagandát fejtett ki a vízgazdálkodás, elsõsorban az öntözés és a rizstermesztés érdekében. Tervei közül azonban - a vasúti lobbi erõteljes ellenállása miatt - csak a Ferenc-csatorna valósult meg, továbbá megépítette a baja-bezdáni tápcsatornát és a sztapár-újvidéki Ferenc József-csatornát. Olyan nagyszabású külföldi vállalkozásokban is részt vett, mint a Panama-csatorna elõkészítõ munkálatai. Az 1880-as években a görög kormánytól engedélyt nyert a korinthoszi csatorna létesítésére és üzemben tartására, de az építkezést már mások fejezték be.

Politikai missziókat is teljesített, fáradozott a francia-olasz, az osztrák-magyar szövetség megszervezésén, jóllehet nem hivatalosan, 1896-ban elnökölt a VII. nemzetközi békekongresszuson, Budapesten. Élére állt kulturális és gazdasági mozgalmaknak, tervezgetett, számolt, beszélt és alkotott a magyar eszme, a magyar közgazdaság fejlõdése és jövõje érdekében. 1908. május 3-án halt meg Budapesten.

Szülõvárosában, Baján emlékpark és múzeum viseli a nevét, az utóbbiban külön termet szenteltek emlékeinek. Ugyancsak Türr Istvánról nevezték el a bajai, 1998-99-ben felújított Duna-hidat. A harmincas évek derekán az olasz haditengerészet rombolót nevezett el Türr Istvánról, amelynek vízre bocsátásán a magyar honvédség hivatalos küldöttséggel képviseltette magát.

# 7
KijelentkezvePrivát üzenet küldése
Petros
Moderátor
Moderátor
1413 hozzászólás



Nincs beírva úticél.
#41224 Üzenet linkje2007-08-14 16:32:16 

A lényeg, hogy nem sok félsziget van, amelyet tenger vesz körbe icon_smile.gif
# 8
KijelentkezvePrivát üzenet küldése
H.apci
Törzstag
Törzstag
2675 hozzászólás



Nincs beírva úticél.
#41228 Üzenet linkje2007-08-14 16:41:43 

A szinte hihetetlen színû nyugodt víz és a törésvonal:





És a hajók által felkavart:


# 9
KijelentkezvePrivát üzenet küldése
Petros
Moderátor
Moderátor
1413 hozzászólás



Nincs beírva úticél.
#41231 Üzenet linkje2007-08-14 16:58:17 

Gyönyörûen látszik a kontraszt, ahogy összeér a csatorna türkizkék vize a "nyilt tenger" (Korinthoszi-öböl) mélykékje között!
(Bocs, hogy kicsit életlen, de az autófokusz nem tudodott "beállni", bármennyire is akartam icon_smile.gif )




# 10
KijelentkezvePrivát üzenet küldése
Petros
Moderátor
Moderátor
1413 hozzászólás



Nincs beírva úticél.
#41233 Üzenet linkje2007-08-14 17:01:31 

És a régi fa híd, amit felnyitnak, ha hajó érkezik...








# 11
KijelentkezvePrivát üzenet küldése
Petros
Moderátor
Moderátor
1413 hozzászólás



Nincs beírva úticél.
#41237 Üzenet linkje2007-08-14 17:03:52 

És a szoros kapuja a Korinthoszi öböl felöl!
(A hídról készült!!! Hál' Istennek, nem jött mögöttem senki, így megállhattam egy fotó erejéig icon_smile.gif)


# 12
KijelentkezvePrivát üzenet küldése
Petros
Moderátor
Moderátor
1413 hozzászólás



Nincs beírva úticél.
#41239 Üzenet linkje2007-08-14 17:06:45 

Ezek is errõl a bejáratról készültek:


# 13
KijelentkezvePrivát üzenet küldése
Petros
Moderátor
Moderátor
1413 hozzászólás



Nincs beírva úticél.
#41242 Üzenet linkje2007-08-14 17:08:36 

Sajnos ez a kis hajó nem ért oda azzal a nagy hajóval a szorosba, amíg ott idõztünk! icon_redface.gif


# 14
KijelentkezvePrivát üzenet küldése
Petros
Moderátor
Moderátor
1413 hozzászólás



Nincs beírva úticél.
#41247 Üzenet linkje2007-08-14 17:10:45 

Hapcikám a vize tényleg gyönyörû icon_smile.gif





# 15
KijelentkezvePrivát üzenet küldése
Petros
Moderátor
Moderátor
1413 hozzászólás



Nincs beírva úticél.
#41249 Üzenet linkje2007-08-14 17:13:11 

És még milyen mélyen van icon_smile.gif ! Azoknak a növényeknek sem lehet valami komoly gyökerük... de legalább a párás levegõ biztosított icon_twisted.gif



KERESŐ:
Nyomtatóbarát verzió
  Fórum : Fontosabb látnivalók
1 2 3 4 5 6   >


Copyright © 2003-2024 Hellasz.hu