Az okok sokfélék: a túlzott sebesség, az autósoknál a biztonsági öv bekapcsolásának, a motorosoknál a védősisak felvételének az elmulasztása, a rendőrök által a közlekedési vétségek elkövetőivel szemben tanúsított tolerancia. Az eredmény pedig az, hogy a görög utak azok közé tartoznak Európában, amelyeken a legsűrűbben arat a halál.
A görög mérnöki kamara statisztikája szerint a közlekedési balesetek áldozatainak aránya az országban évenként 147 halott egymillió lakosra számítva. Az Európai Unió 25 tagállama közül csak Portugáliában (150/millió), Litvániában (200/millió) és Lettországban (210/millió) rosszabb a helyzet.
2001 óta, amikor az EU meghirdette a harcot a közlekedési biztonság javítására, Görögország a közúti halottak arányát illetően "csak korlátozott javulást ért el" a legutóbbi európai mérleg szerint. Mi több, 2003 óta a helyzet szinte változatlan: 1614 halott 2005-ben, 1619 2004-ben, 1615 2003-ban.
Athén szinte kirakata a szabálytalanságoknak: az autósok szemrebbenés nélkül hajtanak át a kereszteződéseken piros jelzésnél, az autók elfoglalják a járdák teljes szélességét, a gyalogosoknak futva kell menekülniük a feléjük robogó járművek elől a kijelölt átkelőhelyeken is.
Semmiféle szervezet nem védi a balesetek áldozatainak érdekeit. Elza Cekura, a görög gyalogosok szövetségének elnöke azt panaszolja, hogy "a hatóságok által elrendelt intézkedéseket nem tartják be, a gépkocsivezetőkkel szemben mindenki elnéző, az autósokat az aszfalt királyának tekintik". "Úgy gondolom, a pszichológusok dolga lenne beszélni a görög sofőrökkel" - fűzi hozzá.
A mérnöki kamara szerint az utak rossz állapotával is összefügg a magas halálozási statisztika Görögországban, ez többek között annak is tulajdonítható, hogy hiányzik az összehangolás az illetékesek között.
Arisz Sztatakisz kormánypárti képviselő szerint az "emberi tényező" a magas közúti baleseti statisztika fő oka, attól kezdve, hogy az útépítő mérnök az olcsóbb ár érdekében nem megfelelő anyagot használ, egészen odáig, hogy a gépkocsivezető korrupcióval szerzi meg a jogosítványát.
Forrás: |