KÉPEK A FOTÓALBUMBÓL
LEGNÉPSZERŰBB ALBUMOK
NÉPSZERŰBB BESZÁMOLÓK
LEGNÉPSZERŰBB LEÍRÁSOK
LEGNÉPSZERŰBB INFÓK
LEGNÉPSZERŰBB RECEPTEK
NÉPSZERŰBB FÓRUMTÉMÁK
LEGUTÓBBI KOMMENTEK
LEGUTÓBBI LEÍRÁSOK
LEGUTÓBBI GÖRÖG HÍREK
LEGNÉPSZERŰBB ZENÉK
LEGUTÓBBI ÜZENETEK

Hírek


Rekonstruálják Iaszón hajóját
Görögországban egy csapat hajóépítő és történész több mint egy éve a legendás Iaszón hajójának, az Argónak rekonstruálásán fáradozik. Volosz kikötőjében egy csapat hajóépítő, ezer éve alkalmazott eszközök és módszerek segítségével próbálja újra megalkotni az Argót, Iaszón és az argonauták legendás hajóját. A modern források - mint elektromosság és gépek - hiánya kimerítő feladatot állít a csapat elé, ám az eredetiség szerintük nagyon fontos része a kísérletnek. A görög mitológia egyik legnépszerűbb története Iaszón és maréknyi argonautájának utazása. A csapat Volosz - a valamikori Iolkosz - kikötőjéből indult el, hogy Kholkisz ősi városából - a modern Grúzia területén - megszerezze az Aranygyapjút. Olyan ismert hősök, mint Héraklész és Orfeusz segítségével, Iaszón hosszú útja során legyőzte a szörnyeket és az ellenséges királyokat, és Kholkisz királyának leánya, Médea segítségével megszerezte az Aranygyapjút az azt őrző sárkánytól. A Naudomosz Intézet, egy csoport hajóépítő és történész kezdett neki a nagyszabású rekonstrukciónak, melynek során ókori, görög szerszámokat és technikákat alkalmaznak az új Argó elkészítéséhez. Emellett azt is tervezik, hogy a kész járművel bejárják a mítikus utat. A csapatnak mindent el kellett felejtenie a modern hajóépítésről, és ugyanazon fa- illetve vaseszközöket kellett alkalmaznia, melyeket Iaszón harcosai vettek igénybe, több mint 3000 évvel ezelőtt. A görög mitológiában 50 argonauta építette az Argót három hónap alatt Athéné istennő segítségével, aki a hajóorrba egy beszélő és jósló, mágikus gerendát helyezett el. A három modernkori építő szerint nekik is elkélne némi isteni segítség a Kr.e. 14. századi hajó építésében, ugyanis 15 hónapnyi nehéz munka után a 28 méteres járműnek csak egynegyedét tudták elkészíteni. Faszegek és ékek tartják össze a hajó vázát és pallóját. Az ókorban a pallódeszkák közötti réseket gyantával tömték be, ám a modern ácsoknak a gyantát enyvvel kellett vegyíteniük, hogy megőrizzék a hajót a következő generációk számára. Azt tervezik ugyanis, hogy a legendás útvonal bejárása után a kész járművet múzeumban állítják ki. A hajótörzsben egész fákat alkalmaztak. Az építők bejárták azokat az erdőket, ahol Iaszón emberei is valamikor a megfelelő, egyenes fákat keresték. A mítosz felelevenítéséhez azonban igen kevés tény áll rendelkezésre. A történetet először Apollonius Rhodius írta le körülbelül 11 évszázaddal a legendás utazás után. A hajó megtervezéséhez a modern építők az ókori vázafestményeket, fali freskókat és egyéb ábrázolásokat illesztették össze, illetve begyűjtötték a világ könyvtáraiban, valamint múzeumaiban őrzött, a hajóról készült leírásokat. A történészek szerint a hajó alakját könnyebb volt felvázolni, mint azt kideríteni, hogyan is készült. Az viszont sokat segít a szakembereknek, hogy a hajókészítési módszerek nem sokat változtak. A szakértők szerint kísérleti archeológiáról van szó, egyfajta nyomozásról, hogy közelebb kerüljenek a mítosz eredeti verziójához. Az ókori hajó rekonstruálásának ötlete nem új. Egy brit kutató a nyolcvanas években egy Kr.e. 4. századi athéni hajót - a Kyrenia nevezetű kereskedőhajót - rekonstruált. Ám az ő feladata könnyebb volt, mivel az eredeti Kyrenia nagyon jó állapotban maradt fenn, amikor felhozták Ciprus mellől. Amint az Argó elkészül, önként jelentkezhetnek a város lakosai, hogy az 50 evezős hajón megtegyék Iaszón útját az Égei-tengeren, át a Boszporuszon egészen a Fekete-tengerig, Grúzia partjaiig. Az út során naponta 10-15 órán át kell evezni. Kérdés, hogy az önkénteseknek lesz-e elég erejük az út végéig.

Forrás:


  2006-04-24 

  474 75% 





Hirdessen itt!

..:: Bérelhető reklámfelület ::..