A meze megértéséhez a mediterrán történelem több szintjén kell elmélyülnünk. Maga a kifejezés a perzsa "mazze" szóból származik, ami "ízt" vagy "snacket" jelent, de kulturális DNS-e az ókorig nyúlik vissza. Homérosz Odüsszeiája a meze korai prototípusaira utal, leírva az Odüsszeusz legénysége között megosztott kecskesajtos és kenyér lakomákat. Az ókori görög szimpóziumok – összejövetelek, ahol a filozófusok klinai (kanapékon) hevertek, hogy megvitassák a bort és az apró falatokat – egy másik alapvető szikla volt, amelyre ez a közösségi étkezési stílus épült.

A Bizánci Birodalom és Görögország oszmán megszállása tovább változtatta és gazdagította ezt a hagyományt. A perzsa ihletésű török konyha több fűszeres húst és töltött zöldséget vezetett be a meze rituáléba. Ezzel párhuzamosan a mediterrán kereskedelmi útvonalakat uraló velencei kereskedők új összetevőket, például paradicsomot és paprikát hoztak a görög lakosság kulináris asztalaira.
A 19. századra a mezedopoliák (meze kocsmák) tarkították a görög nagyvárosi kikötői városait, mint például Volos, ahol a halászok és kereskedők a sózott szardínia és a tsipuro politikájáról beszélgettek (és nagyon gyakran szenvedélyesen nem értettek egyet). Ahogy Giorgio Pintzas Monzani ételtörténész korábban megjegyezte a Greek Reporternek: "Meze a philoxenia kulináris megtestesítőjévé vált – a vendégszeretet görög fogalma, amely istenként fogadja az idegeneket."
Görögországban (mint a Földközi-tenger keleti részén sok kultúrában) a meze megosztása kevésbé magáról az ételről, hanem inkább az emberi kapcsolatokról szól. Egy tipikus jelenet, amikor a görögök egy nyári estén meze asztalon osztoznak, így néz ki: az asztalok tele vannak kis tányérokkal, poharak koccintanak, és szenvedélyes beszélgetésbe kezdenek hangok, ahol a tréfa és a baráti nézeteltérések a normák. Ez a hagyomány ma is fennáll, a legtöbb görög minden alkalommal megosztja az étkezést.

A görög meze hagyomány gazdag ízekben, textúrákban és társadalmi szokásokban, amelyek meghatározzák a görög vendégszeretetet. Ez a közösségi étkezési élmény kimondatlan szabályokat követ, az ételeket közös tányérokon szolgálják fel, nem pedig egyénileg. Az ételek fokozatos érkezése a görög meze élmény másik központi eleme, amely elősegíti a hosszabb társasági életet, míg az italválaszték befolyásolja a menüválasztást. A jól kidolgozott meze kenhető olyan ételeket tartalmaz, mint a dolmadakia (töltött szőlőlevél), a kalamarakia (ropogós tintahal) és a tyrokafteri (fűszeres feta mártogatós), olyan regionális specialitásokkal, mint a krétai staka, a macedón soutzoukakia és az égei-tengeri maratopiták.
Az olyan hagyományos szeszes italok, mint a raki, a tsipouro vagy az ouzo, társadalmi katalizátorként szolgálnak, és gyakran családi receptekkel érkeznek, gazdagítva a görög meze élményt. Bár ezek az erős szeszes italok hagyományosak, az elmúlt években megnőtt a sör- és borfogyasztás, különösen a fiatalabb generációk körében, akik inkább ezeket részesítik előnyben a szokásos ouzo vagy raki helyett. Az italválasztástól függetlenül továbbra is az italok élvezetére összpontosítanak a jó ételek és a társaság mellett. Az oszmán korszak hagyománya, hogy minden italhoz ingyenes meze-t szolgálnak fel, még mindig létezik egyes területeken, például Volosban, így Volos az ország meze fővárosa.
A meze kultúra mélyen kapcsolódik a görög társadalom alapelveihez, különösen a nyílt és szenvedélyes beszélgetésekhez és a vendégszeretethez. |