#2358812015-10-11 18:50:17 Válasz a #235874. hozzászólásra
Szia Hidalgo!
Élőben is ugyanilyen, sőt ugyanilyenebb... Serifos abszolút hozzátok illő hely, és tényleg nem való mindenkinek. Nem elsősorban azért mert szinte teljesen kopár és át lehet élni ott a Holdra szállás élményét. Hanem egyszerűen olyan a karaktere: semmi csillogás és csábítás, báj is alig, talán a legkifejezőbb jelző, amivel le lehet írni az, hogy drámai. Az élet pedig csuda keménynek tűnik arrafelé.
Emlékszem, hogy majdnem sírva fakadtam, amikor láttam, hogy egy bácsi az 5 szál paradicsomkáját csákánnyal kapálgatta. Vagy a mindig mosolygós ősz pópa, aki egy rozzant robogóval száguldozott. Épp arra jártunk, amikor a Kalo Ampeli felé vivő útelágazásnál egy viskóból bújt elő, és készülődött éppen, hogy ellássa a kecskéit. Nem tudtam eldönteni, hogy hajdanvolt fekete fejfedőjét és meghatározhatatlan kék ruháját a por, az idő, vagy a Nap emésztette-e fel?
Sokáig azt mondtam, hogy nem mennék vissza még egyszer, nem tudtam meghatározni, hogy miért. Talán az előbb említettek miatt, nem tudom... Nos, a hatásodra újra átnéztem a képeimet. Rácsodálkoztam 4 év távlatából a partok szépségére, a keleti strandok - Psili Ammos, Ag. Ioannis, Ag. Sostis- karibi színeire, a déli színpompás öblök -Koutalas, Kalo Ampeli, Ganema, Vardia- szabályos ívére. Sikamiára, ahonnan a legszebb a naplemente, Platys Gialosra északon, ahova vörös színű makadámút visz le. Itt hirtelen megőszültem, csak úgy...
Személyes kedvencem Vardia volt, ami fentről haragoszöld színű, telefröcskölve indigókék foltokkal. Odalent a víz színe érett, selymes olívaolajra emlékeztetett, szikrázóan csillogott a környező aranyló dombok óvó ölelésében. Kentarchoshoz nem másztunk le, pedig nagyon hívogató volt. A hasonló nevű falucskából indul egy ösvény és egy vízmosás is, tele leanderrel és egyéb zöldekkel. A sziget rendelkezik egy nagy víztározóval is, itt gyűjtik össze a hegyekről leömlő esővizet. Állandó lakója volt akkoriban egy nagy teknős.
A Chorától északra fekvő szigetrész pedig lenyűgöző. Nincs zaj, csak a szél és a Nap. Néhol egy-egy fügebokor az út mentén, vagy egy csodálkozó csacsi, a teraszokon megkapaszkodó cserjéket, fűszernövényeket és fűcsomókat bronzszínűre festi a délutáni fény, a Nap pedig aranyporral hinti be. Útba esik a Taxiarhes monostor ősi, erődszerű épülete, ami meghatározott napokon pontban délután egykor nyitja ki a kapukat a látogatók előtt egy kis szeretetvendégségre is akár. Ide nem mentünk be, mivel S. szerint egy jó protestáns - mármint ő- nem bírja az ilyen bálványozós helyeket. Az ugye megvan, hogy Kálvin János egyik zsinaton pénzbüntetésre ítélte azokat a tiszteleteseket, akik nevetni merészeltek... A monostor mellett galambcsapat repdes, kőólakban tyúkok vitáznak. Már megint azok a tyúkok!
Az egyik kedvenc képem is valahol itt készült. Délután van... A távolban egy fejét vesztett szélmalom romja, a tengert nyugatról elnyeli a napfény. Az előtérben két, a széllel megalkuvó olajfa egymást átölelve simul a domboldalhoz. A kép bal alsó sarkában pedig egy csokor aszott szamárkóró lengedez...
A Profitis Iliast megkerülve, immár északról előtűnnek Chora szélmalmai és a városka fölé emelkedő Agios Konstantinos kápolna. A házakat vakító, apró, fehér gyöngyökként szórta fel valaki a sötét, sziklás, kúp alakú hegy nyakára.
A kedvenc tavernánk Margarita néni kifőzdéje volt a kikötői strand legvégén. A sötétben nehezen találtuk meg. Az út mentén öreg ház állt, az ablakokon és az ajtón gyér lidércfény szüremlett ki. Margarita néni és még két öreg az ajtó mellett üldögélt és figyelte a vendégeget. Lábuk előtt sokat megélt kutyus heverészett. Az asztalok a ház előtt, az udvaron álltak. Nincs étlap, be kellett menni a konyhába és ott választani. A pincérfiú segédkezett a tolmácsolásban. Indultunk volna, arra a kérdésre, hogy mennyibe fog ez nekünk kerülni, egyszerű volt a válasz: "Hat tányér, tehát 20 €!"
Akkor, mégis mi volt a baj? Arra jöttem rá, hogy a szigettől teljesen független tényezők miatt nem zártam a szívembe Serifost. Az egyik, hogy első, és valószínűleg utolsó alkalommal autóval utaztunk itthonról. Nem szerettük, de hát nyápicok vagyunk ezek szerint. A másik pedig, hogy nem szerettük a szállásunkat. Pedig szép volt, jó volt, Haris a tulajdonos kedves, nyugodt és nagyon udvarias ember. Korrekt volt mindenben, mégis volt valami megfoghatatlan, ami miatt nem éreztük ott jól magunkat.
Annyit még hozzátennék az előzőekhez, hogy a sziget akkoriban augusztusban sem volt zsúfolt, sőt... Látogatói nagyrészt görögök és franciák, illetve csekély számban olaszok és skandinávok voltak, valamint egy német család, akikkel teknőslesen találkoztunk a víztározónál.
Közben találtam egy lélegzetelállító, drónnal készített felvételt erről a különleges szigetről, amely remekül átadja Serifos hangulatát:
Ha valaki helyi busszal szeretné felfedezni Serifost, nem tudok sok jó hírrel szolgálni. Ugyanis 1, vagy 2 busz járt Livadi (a kikötő) és Chora között. Igaz láttunk Ganema és Psili Ammos, vagy Ag. Ioannis mellett megállót jelző táblát, de buszt közlekedni nem láttunk az említett Livadi-Chora útvonalon kívül.
Külföldi fórumbejegyzéseket olvasva, idén sem volt ebben nagy változás. Ezzel számolni kell, ha valaki Serifost veszi célba.
Azonban van 10 jól kitáblázott túraösvény a gyaloglás szerelmeseinek:
Megérkeztünk tegnap este (sajnos) Serifosról (is), ahol csodás 1 hetet töltöttünk.
Nóri kedvéért ezzel a szigettel kezdem.
Imádtuk a szigetet, a szívünkhöz nőtt teljesen, nagyon nehezen jöttünk haza.
Sifnoshoz képest nagyon szépek a strandjai, persze azért nem Milos, de legjobban nekünk Hora és Kastro tetszett, minden szögből. Aki ismeri a sziget nevét, az leginkább a kép miatt, amit már a hajóról leszálva meglátsz. Lélegzetelállító. Szerelmem sóhajtott egy nagyot és 1 perc néma bámulat !!!!
Szép alulról, mi megnéztük felülről is (Gyftika), onnét is fantasztikus a panoráma és persze a falu belülről is csodás!
Az emberek nagyon kedvesek és barátságosak a szigeten, sokkal inkább (és kevésbé elüzletiesedett szerintem) mint Sifnoson. Amit még kiemelnék, eszméletlen jókat ettünk (nem úgy, mint Sifnoson) minden alkalommal kivétel nélkül. Legtöbbször a parton, a Takis tavernában, talán nem túlzás, a legnépszerűbb a szigeten. 2 alkalommal pedig Livadakia beachen, a parton, ami alig 50m-re volt szállásunk hátsó kapujától, a Dorkastól. Mikor foglaltam, a booking szerint még máshol volt a térképen de korrigálták, nekünk bejött Livadakia strandja, nagyon örültünk.
A strandok. Psili ammos szuper, lassan mélyülő, finom homokos, meltemi volt, nagy hullámokkal. Agios Sostis meseszép, kisebb öböl (a jobbik, mert ugye 2 van) és aprókavicsos. Ahogy néztük, népszerű a helyi fiatalok körében. Livadi beachen jártunk, szép, de ott nem fürödtünk, Livadakia homokos/nagyon apró kavicsos, Vagia gyönyörű, ott "sznorklingoltunk" is, ott volt értelme. Szállásadónk kedvencére, Ganemara is elmentünk, háát, nem nekünk való ...
Hogy negatívat is mondjak, sehol nem lehet nudizni, bár voltunk Karavi beachen (azt is épületek veszik már körül), de nem szép strand és árnyék sem volt, így kihagytuk.
Tengernyi kép készült + beszámoló is lesz ... lesz.
Ha lenne kérdés, szívesen válaszolok, ha tudok.
#2402392016-07-01 12:50:05 Válasz a #240227. hozzászólásra
Szia!
Köszi szépen a friss és röpke ízelítőt! Jó volt olvasni…
Mi a végső verdikt; mindent, de nehezen összevetve, letaszította Serifos Tilost a képzeletbeli dobogó tetejéről? Sifnos pedig érdekes szigetnek tűnik, érzelmileg (is).
#2402482016-07-01 19:19:23 Válasz a #240239. hozzászólásra
Szia,
bevallom már nem megy nekem a rangsorolás, sok gyönyörű szigetet volt szerencsénk látni közelről. Mindegyik szigetben megtaláltuk a maga (nekünk jelentette) szépségét, pontosabban, úgy megyünk oda, hogy azt kell keresni / azt akarjuk "átélni"
Emellett nem igazán lehet Tiloshoz mérni szerintem, jobban különbözik a 2 sziget azért, mint gondoltam. Most előszezonban, mikor panaszkodnak a helyiek az elmaradt turisták miatt, is többször annyi ember volt Serifoson, mint Tiloson augusztusban. Ezt minden pillanatban érzed/hallod/látod, az esti forgatagban, nappal a strandokon, az ébredező faluban...
Serifos Chorája, vagy Tilos Mikro Chorioja ?? Mindkettő egyedülálló és páratlan, egyiket sem tudnám megunni soha
Hol tudsz beleszürkülni a természetbe, lelassulni teljesen és elszokni a civilizációs lármától? (eddig, nekem) csakis Tiloson !!
Eszembe jutott egy példa ... Tiloson Livadiaban a Dream Grill House-ban több dolgot is kóstoltunk. Egyszer nyárson sült kecskét, a tulaj kínált meg (persze díjmentesen), nagy adagot, egyszer egy korosabb turista csapat, töltött cukkinivirágot ettünk (Dolmades ?), isteni volt. Megkérdeztem ezt Serifoson (a Takisban), ahol mindenhol ki van írva, hogy tradicional greek ... egy idő után megértették, mosolyogtak, hogy tudják mi az, nincs náluk olyan, de nagyon különleges.... Jó, akkor jó lesz a penne, amit az előbb javasoltak .... spagettit kaptam. Tök jó volt, nem szóltam, kedvesek voltak és jókat sütöttek.
na de Serifos ... egyáltalán nem tűnt drágának, Sifnosnál biztosan olcsóbb, talán még Milosnál is. Ha ketten ettünk 1 főételt + üdítő, bor, sali, víz, kenyér, az kb 25EUR, ha külön rendeltük is megálltunk 40-42 EUR-nál.
Július elseje előtt totál felesleges betérni a turista irodába, se a busz nem jár (Psili Ammos, Vagia, Ganema) sem hajós kirándulás nincs. Ami helyi, az a Chora-Livadi busz 1.70EUR, 3x mentünk fel, 1x le No meg a taxi, fix tarifákkal, van kontaktom, ha kell
Az emberek eszméletlen kedvesek, minden elköltött centért hálásak is, 50centet is külön, mosolyogva megköszöntek .... A parton, a Takis melletti bárban csináltak nekünk itallapon kívül eső banános tejturmixot, napernyő alatt, kényelmes székben, a parttól 10m-re, adtunk volna 1EUR borravalót, de visszahozta a srác ... megköszönve 3x, hogy nála ittunk. Ugyanígy fent Chorában, a Square-en. Na, ilyen meg Sifnoson nincs ...
Nagyon köszi! A képek, amiket eddig láttam facebooko nagyon szuperek! A Takis éttermet mi is kinéztük már magunknak! Július 16-án érdemes lesz már az irodába mennünk? Mivel mi csak 3 napot leszünk sajnos Serifoson, szted érdemes autót/robogót bérelni? Vagy akkor már mennek majd buszok? Északi részen voltatok? Illetve mennyire bejárható a sziget gyalog esetleg? Bár nem az a terv,h.mindenhova gyalog megyünk!
Ganema miért nem nektek való? Boltban milyen árak vannak?Illetve még a taxi árai érdekelnének! Már nagyon izgulok! Remélem azért tartalmas lesz a 3 napunk is!
nincsenek főszezonos tapasztalataim, de az irodába "mindig" érdemes bemenni, ezért is lepődtem meg, hogy itt július elsejével indul sok minden. Annyira zárva voltak a helyek, hogy fent a Square-en ittunk és visszaértünk Livadiba, anélkül, hogy 1 is nyitva lett volna a lépcső mentén, vagy Chorában.
A bérlés attól függ, hogy mit szeretnétek. Mi imádunk túrázgatni, persze amatőr szinten és júniusban, pláne 3 nap meltemivel azért nem volt halál. Főszezonban gondolom kell a jármű ... Livadiból Kalo Ambeliig (ezt kihagytuk), vagy Agios Ioannisig el lehet sétálni, Chora és onnét lejönni is egy élmény (ebből dupláztunk, 1B útvonal) és Choraból felfelé sétálni Gyftika felé is szuper, a kiírás szerint (majd látjátok a táblát) easy, háááát .... 2-es útvonal. Vagia már messze lenne gyalog az aszfalton nagyon .... A taxi odáig 11EUR, Ganema 12, Psili ammos talán 6 (1 útra), de oda mi gyalogoltunk simán
Nem voltunk északabbra, közel voltunk (gyalog) Profitis Iliashoz, de egy vadorzó kutya miatt visszafordultunk
Ganemaról szuper képek készültek, de közelebbről nem túl jó. A fele nagyon apró homokos, reggel mentünk taxival, akkor még traktorral rendezték a partot, előzékenyen megálltak mellettünk és megvárták, míg arrébb húzzuk a törcsit, nem gázoltak át rajta A másik fele kavicsos, az aprótól indulva a túlsó végén már egremnii méretű kövekkel.
Itt volt a legkevésbé tiszta a víz (Psili Ammos, Agios Sostis, Livadi, Livadakia, Vagia, Ganema ... ezeket láttuk közelről.) és inkább fotogén, szép, mint jó strand. Bár pl a szállásadónk kedvence.
Az árak szerintem nem durvák helyi viszonylatban. A gyümolcslék 2.40/L, a dinnye 1/kg, a prémium cseresznye drágább, de az nagyon finom volt, a Gyros pedig (megtaláljátok a helyet, kis falu) 2.40 és nagyon finom. A sarkon, ahol a falu legnagyobb boltját 2 pékség szegélyezi, mivel a bolt saroképület, a másik pékség az út túloldalán, a parti éttermek előtt van. Nincs minden minden nap, sőőőt. Fánkot 1x sem kaptunk a héten, bár a képe kint van az üvegen ..... Isteni almás pitét ettünk, de az sem volt már később. Főszezonban lehet, hogy ebből semmit nem érezni, de nekünk fura volt, kevés a turista idén. Ja és a pékségben szendvicseket is adnak, 3-5EUR, így nem kellett bolttal és hűtővel bűvészkedni naponta.
#2403912016-07-05 21:27:33 Válasz a #240248. hozzászólásra
Érthető, hogy nem könnyű rangsorolni; írtam is, hogy kemény dió az összehasonlítás. Viszont a sorok között olvasva, talán mégis választ kaptam a kérdésemre.
Valóban, ezek a kevésbé ismert és fejlett kiklád szigetek meglepően és rendre olcsóbbak összességében, látogatottabb, környező társaiknál.
Vagia, pedig tényleg gyönyörű.
Off: Nudista-barát strandokat az „ellenkező irányban”, Donoussán lehet találni… Illetve, Sifnos roppant büszke a gasztronómiájára, a híres chef, Tselementes szülőföldje, és mégis…