Görög mitológia
Nyomtatóbarát verzió
  Fórum : Görögország
Hozzászóló Üzenet
# 31
KijelentkezvePrivát üzenet küldése
Ferrari
Spec. Fórum tag
Spec. Fórum tag
1729 hozzászólás



Nincs beírva úticél.
#3830 Üzenet linkje2005-12-28 21:55:39 

Zeusz 10 évig háborút indított Kronosz és titánok ellen. az alvilágból kiszabadított küklopszokkal és százkarú óriásokkal legyõzte apját. Így lett Zeusz az istenek királya. Zeusz elsõ felesége Themisz volt Uranosz és Gaia lánya a Törvényesség istennõje. Második felesége Héra lett, aki egyben testvére is a nõk védelmezõ istennõje. házasságukból született Arész a Háború istene. Zeusz szeretõje Létó volt, akitõl Apollón a Világosság, a Jóslás, és a Költészet istene, valamint Artemisz a vadászat szûz istennõje is született. Héra nagyon megharagudott férje kicsapongásai miatt és elhatározta, hogy Õ is szül egy olyan gyereket, aki nem Zeusztól származik. Így látta meg a napvilágot a férfi nélkül fogant Héphaisztosz. A tudás és a mûvészetek istennõje Pallasz Athéné Zeusz fejébõl pattant ki. A zeusz villámától megérintett tenger habjaiban született meg Aphrodité a Szépség és Szerelem istennõje. Zeusz fia még Hermész a Tolvajok istene, Hermész utódja pedig Pán, a Pásztoristen.
# 32
KijelentkezvePrivát üzenet küldése
Kriszta35
Spec. Fórum tag
Spec. Fórum tag
1383 hozzászólás



Nincs beírva úticél.
#3856 Üzenet linkje2005-12-29 15:27:25 

Héraklész:

Zeusz és a halandó Alkméné fia, akit földi tettei és szenvedései miatt az istenek halhatatlansággal ajándékoztak meg. Zeusz beleszeretett Alkménéba, mikor annak leendõ férje csatába vonult. A harc tétje Amphitrüón számára az volt, hogy ha gyõztesen kerül ki a küzdelembõl elnyerheti választottja kegyeit, Alkméné kezét. Alkméné türelmetlenül várta már kedvesét, mert hisz mitagadás õ is szerette és kitörõ örömmel fogadta az egyik este porosan, fáradtan, csillogó fegyverzetben betoppanó Amphitrüónt, csakhogy - bár ezt õ nem is sejthette - nem a várva várt kedves, hanem az annak alakját magára öltõ Zeusz látogatta meg szerelmét. Alkméné gyöngédséggel halmozta el a férjének vélt istent, aki részletes pontossággal mesélte el a csata kimenetelét és szerelemben egyesültek a thébai palota falai között. Alkméné Zeusz utolsó földi asszonya volt, de szépsége annyira megigézte szívét, hogy egyetlen éjszaka nem volt elég szerelme beteljesüléséhez és Hermésszel azt üzente Héliosznak, hogy maradjon otthon, ne induljon útnak tüzes szekerével három teljes napon át, Hüpnosznak pedig azt, hogy olyan mély álmot bocsásson a világra, hogy senki ne vegye észre a csalást. Zeusz szerelme tehát három nap és három éjjen át tartott és csak ez után tért vissza az Olümposzra. A másnap reggel hazaérkezõ Amphitrüónt óriási csalódás várta, Alkméné már mindenrõl tudott és mikor férje szerelmesen közeledett hozzá szemrehányóan jegyezte meg, hogy egész éjszaka egy szemernyit sem aludtak. Amphitrüón nem tudta mire vélni a dolgot és a vak thébai jóshoz Teiresziászhoz fordulva tudta meg, hogy felszarvazták, méghozzá a legnagyobb isten, Zeusz. Ennek ellenére nem akart belenyugodni a kudarcba, féltékenység gyötörte és dühösen indult vissza a palotába. Megkötözte Alkménét és egy domb tetejére hurcolva egy magas máglyára kötözte és lángra lobbantotta a rakást. Azonban Zeusz nem hagyta, hogy Alkménének baja essék, esõt küldött a vidékre, amely eloltotta a sistergõ lángokat. Amphitrüón ebbõl megértette, hogy Alkméné ártatlan volt a dologban és megengesztelõdve vitte vissza kedvesét a palotába, ahol végre boldog szerelemben egyesülhettek. Kilenc hónap múltán Zeusz eldicsekedett az Olümposzon, hogy ma születik meg az a nemes Perszeusz házból származó fiú aki uralkodni fog a körülötte élõk fölött. Héra cselt szõve arra kérte Zeuszt, hogy esküdjön meg, hogy csakugyan úgy lesz mint ahogy az elõbb mondotta. Zeuszt az átkozott Áté elvakulttá tette, így az nem vette észre a cselt és ünnepélyesen megesküdött, Héra pedig azonnal Mükénébe sietett, ahol meggyorsította a Perszeusz vérébõl származó Szthenelosz feleségének, Nikkipének szülését, míg Alkméné vajúdását addig késleltette, amíg hét hónapra meg nem született Szthenelosz fia Eurüsztheusz. Mikor Héraklész megkésve a világra jött kiderült, hogy lett egy ikertestvére is, Iphiklész, akinek az apja Amphitrüón volt, s aki így egy éjszakával volt fiatalabb. Héraklészt elõször Alkeidésznek nevezték el, mostohaapja nagyatyjáról, Alkaioszról. Héra az Olümposzra visszatérve eldicsekedett vele, hogy megszületett Eurüsztheusz, az, aki uralkodni fog a körülötte élõkön. Zeuszt fájdalom járta át, rájött, hogy becsapták és Átét hajánál fogva ragadta meg és dobta ki az Olümposzról, megtiltva neki, hogy oda többet betegye a lábát. Szavát vissza nem vonhatta, hisz kezét esküje bilincsbe verte, de kijelentette, hogy Héraklész miután tizenkét munkát végrehajtott, amelyeket Eurüsztheusz fog majd kiszabni rá halhatatlan lesz és az istenekkel fog együtt élni az Olümposzon. Héraklészt születése után Alkméné - félve Héra féltékeny haragjától - kitette egy mezõre Thébai falain kívül. Hermész - Zeusz megbízásából - a csecsemõ Héraklészt az Olümposzra vitte, ahol Zeusz alvó asszonya keblére fektette a gyermeket, aki mohón szívni kezdte Héra tejét. Amikor Héra felébredt dühödten taszította el magától a gyûlölt fiút és egy tejsugár az égre csapódott, amelybõl a Tejút keletkezett, ami pedig a földre cseppent abból tejfehér liliomok sarjadtak. Héraklész mivel Héra, ha csak egy kis ideig is szoptatta, legyõzhetetlen és sebezhetetlen lett. Athéné mosolyogva visszavitte a gyereket Thébaiba anyjához Alkménéhez és lelkére kötötte, hogy vigyázzon rá és nevelje gondosan, mert nagy hõs lesz fiából, ha felnõ. Héra bosszúja azonban nem sokáig késlekedett és még Héraklész alig töltötte be életének nyolcadik hónapját, mikor vesztére tört. Héra éjféltájban két kígyót küldött a thébai palotába, hogy pusztítsák el a gyermeket. A kapuk maguktól nyíltak ki a hüllõk elõtt, akik izzó szemekkel keresték a fiút, míg végül rátaláltak a szobára ahol az ikrek feküdtek. A kígyók lassan gyûrûbe fonták a gyermekeket, Iphiklész megrémülve sírni kezdett, kiáltásai messze hangzottak a palotában, de Héraklész nem ijedt meg, hanem szembeszállt a hüllõkkel. Két markával megragadta a kígyók torkát és - hasztalan vergõdtek és csapkodtak - addig szorongatta õket, amíg ki nem lehelték gonosz lelküket. Amphitrüón megértette, hogy akiben gyermekkorában ekkora erõ lakozik, az még sokra fogja vinni, ezért megfelelõ neveltetésrõl gondoskodott. A szülõk sokoldalúan képeztették az ifjú Héraklészt: nyilazásra Eurütosz, fegyverforgatásra Kasztór, kocsihajtásra maga Amphitrüón, bölcsességre Rhadamanthüsz, zenére és énekre pedig Linosz tanította. Egyszer Linosz megharagudott Héraklészra valamiért és megütötte, mire õ a kezében lévõ lanttal ütött vissza, de olyan erõvel, hogy Linosz menten meghalt. A bíróság felmentette ugyan Héraklészt, hisz önvédelembõl cselekedett, de Amphitrüón - tartva az ilyen események esetleges megismétlõdésétõl - elhatározta, hogy elküldi Héraklészt a Kithairón hegyre a pásztorok közé. Innentõl kezdve itt élt Héraklész egészen tizennyolc éves koráig és ez idõben ejtette el a kithairóni oroszlánt is, amely fenevad a nyájakat jelentõsen megtizedelte. Ezután egy hatalmas kõris törzsébõl buzogányt készített magának, vállára csapta az oroszlán bõrét, amelynek feje sisakszerûen borult az õ fejére és útnak indult Thébai felé, hogy meglátogassa szüleit. Útközben találkozott Erginosz király embereivel, a minüászokkal, akik az adó behajtására mentek Thébaiba Kreón királyhoz. Héraklész az orkhomenoszi király követeinek orrait és füleit levágta és azt küldte velük adó gyanánt királyukhoz. A megtorlásra küldött sereget, amelynek élén maga Erginosz állt legyõzte, s kétszer annyi adót követelt meg, mint amennyit Thébai fizetett. Jutalmul Thébai királya Kreón feleségül adta Héraklészhez legidõsebb leányát Megarát, másik leányát pedig Iphiklészhez. Héraklész apja lett több fiúnak és boldogságban élt Thébaiban Megarával az oldalán, de Héra nem nézte jó szemmel elégedett életét és tébolyt küldött rá, amelynek során Héraklész gyermekeit és Iphiklész gyermekei közül is kettõt megölt. Õrjöngésének Athéné vetett véget megelégelve Héra bosszúját úgy, hogy egy nagy kõvel mellen vágta a nagy hõst, mire az a földre rogyott. Mikor visszanyerte eszméletét, iszonyodva szemlélte szörnyû tettét, s hogy fájdalmát feledje feleségét Megarát unokaöccséhez Iolaoszhoz adta nõül, maga pedig elzarándokolt Delphoiba, hogy megkérdezze Apollónt, hogyan tisztulhatna meg bûnétõl. A Püthia azt válaszolta neki, hogy menjen el nagybátyjához Eurüsztheuszhoz, szolgálja õt engedelmesen, végezze el a reá kiszabandó tizenkét munkát, s akkor megtisztul bûnétõl és halhatatlanságot nyer. Héraklész elindult Argosz felé, hogy Eurüsztheusz szolgálatába álljon. Elkeserítette az a gondolat, hogy egy zsarnokot szolgáljon és annak minden szeszélyét teljesítse, s erõsen gondolkozott, hogy mit tegyen, amikor egy úthoz érkezett, amely kétfelé ágazott. Tétovázva megállt, hogy vajon melyiken menjen tovább, melyiket kövesse, amikor a két úton két csodálatos nõalak közeledett feléje, Héraklész rájött, hogy istennõkkel találkozott. Mindkettõ nagyon szép volt, de természetük eltérést mutatott, míg az egyik komoly tekintetû, szelíd és szemérmes, addig a másik merész, kacér és csupa vágy volt. Az utóbbi sietõsre fogta lépteit, hogy õ érjen elõbb Héraklészhez, s hogy õ szólítsa meg elõbb. Azt mondta neki, hogy tudja ki õ, s azt is, hogy milyen munka vár rá. Csábítani kezdte, hogy kövesse, s õ majd olyan tájakra vezeti, ahol csak öröm és szépség lesz osztályrésze, a baj és bánat elkerüli majd. Nevét is elárulta, õ volt Hédóné a gyönyör. A másik szelíden, de komolyan szólt hozzá, elmondta neki, hogy õ se nyugodt életet, se gyönyört nem ígér, de ha vállalja a gyötrelmeket és küzdelmeket, amelyek elõtte állnak, utánuk pihenés és nyugalom várja, dicsõség és halhatatlanság lesz majd jutalma. Héraklész a neve felõl érdeklõdött, s mikor megtudta, hogy a szelíd tekintetû istennõ Areté, az erény, megesküdött, hogy õt fogja követni ezentúl, amely útról senki le nem térítheti. Ezzel a két istennõ eltûnt a hõs elõl, s õ folytatta útját. Az istenek örültek, hogy jól választott, ezért ajándékokkal halmozták el: Athéné egy pajzsot és egy saját kezûleg szõtt ruhát, Héphaisztosz egy mellvértet és lábszárvédõket, Hermész kardot, Apollón íjat és sastollas nyílvesszõket, Poszeidón pedig tüzes lovakat adott ajándékba. Eurüsztheusz mikor Héraklész megjelent nála, hogy szolgálatba álljon, látván a hõs hatalmas termetét és kidagadó izmait megrémült tõle, s úgy döntött, hogy parancsait nem személyesen, hanem szóvivõjével Kopreusszal közölteti majd. Bámulatosan merész és nem kevésbé veszélyes büntetéssorozatot eszelt ki, aminek kiötlésében Héra készségesen segített neki. Az elsõ ilyen lehetetlen munka a nemeai oroszlán megölése volt. E vadállat bõrén nem fogott a fegyver és termete legalább kétszerese volt egy közönséges oroszlánéhoz képest. Héraklész egy álló hónapon át üldözte, míg végül buzogányával iszonyatosat csapva reá elkábította és megfojtotta a fenevadat. Mikor Eurüsztheusz meglátta az iszonyú állat hatalmas tetemét megtiltotta a hõsnek, hogy lábát többé betegye a várba és kijelentette, hogy ezentúl elegendõ lesz a feladat teljesítésének bizonyítékát a várfalak alá hoznia, majd õ a várfal tetejérõl fogja azt megtekinteni. A második feladat a lernai Hüdra megölése volt. Ennek a Lerna mocsaraiban tanyázó vízi kígyónak kilenc feje volt - köztük egy halhatatlan -, de szinte elpusztíthatatlan volt, mert ha egy fejét levágták, kettõ nõtt helyébe. Héraklésznak ezúttal unokaöccse Iolaosz segített. Tüzes nyilakat kezdett a Hüdra barlangjába lõdözni, de ekkor a vízi szörny segítségére sietett Karkinosz, a mocsárban élõ, erõs ollójú, hatalmas rák és beleakaszkodott Héraklész lábába. Iolaosz egy jól irányzott csapással leterítette Karkinoszt, de ekkor Hüdra elõtört rejtekébõl. Héraklész sorra leütötte mindegyik fejét, de mindegyik helyére két újabb nõtt és a harc egyre veszélyesebb lett. Héraklész isteni sugallatra, mikor ismét leütötte az egyik fejet, egy fáklyával leégette a csonkot és új fej már nem jelent meg. Ezután sorra egymásután lemetszette a még meglévõ fejeket, míg Iolaosz a csonkokat égette le. A végén Héraklész lecsapta a halhatatlan fejet is, az üszkös maradványokkal együtt elásta és egy sziklát gördített fölé, míg nyilait a Hüdra epéjébe mártotta így azok ezentúl halálos, soha nem gyógyuló sebet ütöttek. E küzdelembõl is gyõztesen tért vissza, de már várta a következõ feladat, hozza el elevenen Mükénébe az Artemisznek szentelt kerüneiai szarvast. A szarvas, amelyet hajdanán Taügeta Pleiász szentelt Artemisznek arany agancsot hordozott fején, testét pedig érclábak vitték, amelyekkel elképzelhetetlenül gyorsan tudott futni. Megölni könnyû lett volna a nemes vadat, de utolérni szinte lehetetlen volt. Ezért volt ez embert próbáló feladat és még azért is, - és ezt Eurüsztheusz is tudta - mert halandó nem érinthette a szent állatot anélkül, hogy ne vonta volna magára azzal Artemisz haragját. Héraklész ûzõbe vette a gyors agancsost a kerüneiai hegyvidéken és ezzel egy ádáz kimerítõ és szinte soha véget nem érõ hajsza kezdõdött hegyen-völgyön keresztül. Sokszor került közel a nemes vad, de Héraklész mindannyiszor erõt vett magán és nem használta fegyvereit, nem akarta megsebezni Artemisz szarvasát. Egy teljes esztendõ telt már el azóta, amikor Héraklész elõször megpillantotta a szarvast, de utolérni nem tudta. Számtalan hegyet és erdõt megkerültek már, amikor az agancsos visszatért, hogy Artemisz hegyén keressen menedéket. A szent hegytõl már csak egy folyó választotta el, de azt már Héraklész nem hagyta, hogy átúszva eltûnjön szeme elõl, ezért könnyû nyilával gyengéden megsebezte. Héraklész szelíden emelte vállaira a rég ûzött állatot és az erdõn át elindult Mükéné felé, de alig tett meg pár lépést, amikor megjelent elõtte a haragvó Artemisz és annak öccse Apollón. Dühösen vonták felelõségre öccsüket, de Héraklész azzal védekezett, hogy õ csak Eurüsztheusz parancsát követte és bocsánatot kérve próbálta kiengesztelni a haragvókat. Artemisz elfogadta a hõs érvelését és megbocsátva engedte útjára bátor öccsét. A következõ, negyedik munka az erümanthoszi vadkan elevenen elfogása és Mükénébe hurcolása volt. Erümanthosz vidékét pusztította a roppant agyarú hatalmas vadkan, de Héraklész nem használhatta fegyvereit, csak csellel foghatta el a vadat. Az erümanthoszi erdõt és a meredek bércet magas hó borította, amelyben Héraklész csak derékig süppedve tudott járni. A vadkan nagyokat fújtatva menekült az oroszlánbõrrel borított hõs elõl és a vastag hóban próbált utat törni magának, a biztonságot adó erdõ felé. Héraklész mindenütt a nyomában volt és a sörtés vad egyre mélyebbre süppedt, egyre nehezebben vonszolta magát a hóban elõl, de a kimerültség legyõzte, s végül fáradtan adta meg magát a sorsnak. Héraklész a vállára vette a roppant agyarast és büszkén vitte Eurüsztheuszhoz. Mikor Eurüsztheusz a távolban megpillantotta Héraklészt, vállán a hatalmas fújtató vadkannal, megrettenve keresett menedéket a palota egyik földalatti termében, ahol egy öblös bronzhordóba bújt és kérte Héraklészt, vigye a vadat minél messzebbre a palotától és jutalmul egy könnyebb feladatot kap. A könnyebb feladat, amely már az ötödik Augeiász éliszi király istállóinak kitakarítása volt. Ez a feladat csak látszólag volt könnyû, mert Augeiász számolatlanul tartotta istállóiban a marhákat és a király gazdagságától csak hanyagsága volt nagyobb. Az istállót soha nem takarította senki és ezért abban mindent ellepett a mocsok és a ganéj óriási halmokban állt. Héraklész eltitkolta Augeiász elõtt, hogy Eurüsztheusz szolgája és felajánlotta neki, hogy istállóját egyetlen nap alatt megtisztítja a sok évi szennytõl a gulya egytizedéért. A király ráállt az alkura, mert úgy gondolta, hogy ezt halandó nem képes véghez vinni ilyen kevés idõ alatt, de csalatkoznia kellett. Héraklész ugyanis buzogányával nyílást ütött az istálló falán és elterelve medrükbõl a közeli Alpheiosz és Péneiosz folyókat az istállóba vezette a rohanó vizet. Az istállón keresztülhömpölygõ folyók gyors és alapos munkát végeztek és a nap még le sem bukott a látóhatáron , mikor már minden tisztán ragyogott. A fukar Augeiász riadtan látta, hogy Héraklész végzett az emberfeletti munkával, de idõközben tudomására jutott, hogy a hõs Eurüsztheusz szolgálatában áll és hogy Mükéné királya parancsolta meg neki, az istálló megtisztítását, s ezt használva ürügyként megtagadta a kialkudott bért. Héraklész a sértést nem felejtette el, s mikor késõbb lehetõsége nyílt rá fegyveres küzdelemben legyõzte Augeiászt és az éliszi trónra annak fiát Phüleuszt ültette, akit egykor apja számûzött, mert az a hõs pártját fogta. A soron következõ munka a sztümphaloszi madarak kiirtása volt. Ezek a Sztümphalosz tó mocsaras vidékének erdeiben tanyázó madarak iszonyú pusztítást végeztek a környéken és még az emberek, állatok sem voltak tõlük biztonságban, hisz rézcsõrükkel, rézkarmaikkal rátámadtak mindenkire, ezenkívül hegyes és éles réztollaikat nyílvesszõként zúdították a magasból ellenségeikre. Héraklész tudta, hogy a földrõl nem tud végezni velük, ezért elhatározta, hogy felmászik egy magas fára és onnan próbálja meg lenyilazni õket, de hiába kapaszkodott fel, a rézszárnyasok elrejtõztek a sûrûben, s eszük ágában sem volt felrepülni és célpontul szolgálni. Ekkor Athéné sietett pártfogoltja segítségére és Héphaisztosz által készített rézkereplõket hozott Héraklésznek, amikkel az akkora lármát csapott, hogy a madarak riadtan felrepültek, s ekkor nyilazni kezdte õket rengeteget elpusztítva közülük, míg a szárnyasok másik része, félelmében elrepült és többé nem is tértek vissza. A hetedik feladat színhelye Kréta szigete volt, Héraklésznek azt a krétai bikát kellett Eurüsztheuszhoz elevenen elvinnie, amelyet egykor Poszeidón ajándékozott Minósznak, azzal a kikötéssel, hogy áldozza fel neki. Azonban Minósznak annyira megtetszett a gyönyörû állat, hogy megtartotta magának és helyette egy másik bikát áldozott fel. Poszeidón azonban ezt nem bocsátotta meg és büntetésbõl õrjöngõvé változtatta a szelíd bikát, ami az egész szigetet bekóborolta és pusztított mindent, ami csak az útjába került. Héraklész felkereste Minószt és engedélyét kérte a dühöngõ állat elfogására, aki örömmel egyezett bele, csak vigye, ha tudja. A hõs egy nádas tó partján találta meg a bikát, szarvánál fogva a földre teperte és engedelmességre bírta. Elvitte Mükénébe, ahol azután, hogy megmutatta Eurüsztheusznak, szabadon engedte. Nyolcadik munkájaként Diomédész thrák király emberhúson élõ négy lovát kellett elkötnie és Eurüsztheuszhoz vezetnie. Tirida városába érve, Diomédész lovászait helybenhagyva elhajtotta a lovakat és a tengerparton egyik barátjára Abdéroszra bízta õket, míg maga visszafordult, hogy visszaverje a bisztonok seregét, amelyet maga Diomédész vezetett. Az ellenséget sikerült megfutamítania, Diomédészt elfogta és megkötözte, s úgy bánt el vele, mint ahogy az szokott vendégeivel: a vérengzõ lovak elé vetette, akik szétmarcangolták egykori gazdájukat, miután már felfalták Abdéroszt is, Héraklész távollétében. A hõs megfékezte a lovakat és Eurüsztheuszhoz vitte õket, aki szabadjára engedte mind a négyet, amelyek így a vadállatok prédái lettek. A következõ, kilencedik munka ötletét Eurüsztheusz leánya, Admété adta apjának, azzal, hogy sóvárogva kijelentette, bárcsak övé lehetne az amazon királynõ, Hippolüté öve. A feladat adott volt, már csak végre kellett hajtani. Héraklész hajón utazott Themiszkürába, az amazonok fõvárosába, ahol megkereste Hippolütét, s elmondta neki utazása célját. A királynõt lenyûgözte Héraklész termete és izmos teste, s mivel már hallott tetteirõl, készségesen megvendégelte a hõst és felajánlotta, hogy önként átadja híres övét. Azonban ezalatt Héra amazonnak álcázva magát elhíresztelte, hogy Héraklész el akarja rabolni a királynõt, ezért a harcias asszonyok fegyvert ragadtak és a palotába rontottak. Héraklész azt hitte, hogy vendéglátója szándékosan tõrbe csalta, s ezért azonnal megölte Hippolütét, az övét levette derekáról és felkészült a támadásra. Mikor sikerült visszavernie az amazonok csapatát, elindult Mükéné felé. Visszafelé útba ejtette Trója városát is, ahol Laomedónt, a királyt nagy bajban találta, ugyanis az történt, hogy Laomedón megsértette Apollónt és Poszeidónt, mire azok járványt és egy hatalmas tengeri szörnyet küldtek a városra és kijelentették, hogy csak akkor engesztelõdnek meg, ha a király leányát Hésziónét feláldozzák a szörnynek. Héraklész vállalta, hogy elpusztítja a szörnyet, ha Laomedón jutalmul neki adja híres lovait, amelyet egykor Zeusz ajándékozott nagyapjának, Trósznak. Laomedón ráállt az alkura, de amikor Héraklész megölte a szörnyet, megmentve a lányt, hitszegõen megtagadta az ígért jutalmat. Késõbb Héraklész visszatért és a sértés miatt elfoglalta Tróját, s Laomedónt megölte. Héraklész tizedik feladata Gérüóneusz mesés gulyájának elhajtása volt. Gérüóneusz deréktól felfelé három testet viselõ óriás volt és Erütheia szigetén élt, amelyet az Ókeánosz hullámai fogtak körül. Hízott marháit pásztora, az óriás Eurütión vigyázta és annak kutyája, a kétfejû Orthosz. Eurüsztheusz remélte, hogy Gérüóneusz, Eurütión és Orthosz együtt még Héraklésznek is sok lesz, emellett pedig már maga Erütheia szigetének elérése is lehetetlen feladatnak tûnt, hisz az Ókeánosz habjain halandó még soha nem hajózott át. Héraklész elindult nyugatnak Észak-Afrikán keresztül, de amikor Líbiába érkezett, a kietlen sivatagban elviselhetetlenné vált számára a hõség, ezért kifeszített íját Hélioszra irányította. A napistent meglepte Héraklész vakmerõsége, megtetszett neki bátorsága és jutalmul kölcsön adta neki arany hajóját, hogy azzal utazzon Erütheia szigetére. Héraklész tehát hajóval folytatta útját, s mikor a Földközi-tenger nyugati végére érkezett, utazása emlékére hatalmas sziklákból oszlopokat állított fel, ott ahol Európa és Afrika majdnem összeér. Ezeket Héraklész oszlopaiként emlegették, s csak késõbb vált ismertté Gibraltári szoros néven. Mikor céljához, a szigethez megérkezett alig szállt partra, Orthosz máris dühödten rontott rá, de buzogányának egyetlen hatalmas ütésével földre terítette a szörnyet, s hasonló módon bánt el a hatalmas termetû pásztorral, Eurütiónnal is. A gulya tulajdonosának Gérüóneusznak megölése már egy kicsit nehezebb feladatnak bizonyult, mert a Háromtestû három kezével dárdát, a másik hárommal pedig pajzsot tartva rontott rá a betolakodóra, hogy visszaszerezze a közben elhajtott állatokat. Héraklész három Hüdra méreggel átitatott nyílvesszõt húzott elõ, pontosan célzott és talált is. Gérüóneusz holtan bukott a földre, de Héra nem akart belenyugodni Héraklész gyõzelmébe és Gérüóneusz segítségére sietett, de a hõs egy könnyû nyíllal jobb mellén megsebezte az istenek úrasszonyát és ezután már szabad volt az út visszafelé. Visszaadta és megköszönte a hajót Héliosznak és elindult Európa földközi tengeri partvidékén zöldellõ mezõkön és dús dombokon hajtva keresztül a pompás gulyát. Már majdnem feladata végéhez ért, amikor Héra ismét keresztbetett neki. Veszettséget küldött a marhákra és a megvadult állatok szanaszét rohantak a hegyekbe. Héraklész csak nagy üggyel-bajjal tudta összeterelni az állatokat, majd utána már minden akadály nélkül Mükénébe hajtotta õket. Mikor a gulyát Eurüsztheusz karámjaiba terelte, a király a hõs legfõbb ellenségének Hérának áldozta fel az állatok javarészét. Eurüsztheuszt bosszantotta, hogy Héraklész eddig minden , lehetetlennek tûnõ feladatot véghez vitt, ezért tizenegyedik munkaként egy különösen nehéz feladatot agyalt ki, a hõs hozza el a Heszperiszek kertjébõl Héra aranyalmáit. Ez azért volt rendhagyóan nehéz feladat, mert azt, hogy a Heszperiszek kertje merre található senki sem tudta, emellett pedig a kertet egy hatalmas, örökké éber kígyó Ládón õrizte. Héraklész búslakodva indult útjára, nem tudta melyik irányba menje, merre keresse az aranyalmafák kertjét. Szerencséjére, mikor az Éridanosz folyó partján kóborolt összetalálkozott a folyó nimfáival, akiktõl azt a tanácsot kapta, hogy keresse fel az igazmondó tengeri öreget, Néreuszt és kérdezze meg õt a kert holléte felõl, de tartsa szorosan a markában, mert a tengeristen különbözõ alakokat öltve próbál majd kezébõl kisiklani. Héraklész már jobb kedvvel elindult, hogy megkeresse Néreuszt és rá is talált az egyik öbölben. Néreusz, úgy ahogy a nimfák mondták, különféle állatok alakját magára öltve próbált Héraklész elõl elmenekülni, de a hõs szorosan tartotta, nem eresztette el, s így õ lett a gyõztes. Néreusz pedig kénytelen volt megadni az útmutatást a Heszperiszek kertjéhez. Héraklész elindult a megadott útvonalon, s nemsokára meg is érkezett messze nyugatra, Atlasz székhelye mellé, a csodálatos kerthez. Felajzott íjjal rontott be a kertbe, s megtámadta az örökké éber Ládónt. A hatalmas kígyó bömbölve vetette magát Alkméné fiára, hogy megvédje a kertet, azonban a Hüdra méreggel átitatott nyilak kivívták a diadalt, s Ládón elbukott. Héraklész megnyugtatta a megrémült Heszperiszeket és elmondta nekik, hogy Eurüsztheusz parancsára jött az aranyalmákért. Az istennõk beleegyeztek kérésébe és készségesen adtak át Héraklésznak egy pár csillogó gyümölcsöt. Mikor megérkezett velük Eurüsztheuszhoz, a király annyira megrémült, amikor megpillantotta a halandó szem által eddig még nem látott gyümölcsöket, hogy nyomban Héraklésznek ajándékozta õket, õ pedig Athéné oltárára helyezte azokat. Az istennõ visszavitte a Heszperiszeknek az almákat, mert az istenek törvénye tiltotta, hogy Héra gyümölcsei máshol legyenek, Héra pedig jutalmul hû szolgálataiért Ládónt csillagképpé változtatta. Eurüsztheusz tudta, hogy Héraklésznak már csak egy feladatot adhat, ezért - talán Héra sugallta neki - azt kívánta, hogy Héraklész szálljon alá az Alvilágba és hozza fel neki az Alvilág õrét, a vad, háromfejû kutyát →Kerberoszt. Ennél nehezebb és veszélyesebb munkát ki sem találhatott volna és remélte, hogy a hõs odavész a holtak birodalmában. Héraklész elõbb beavattatta magát, a misztériumokba, az Alvilág sötét titkaiba, hogy meg ne sértse a lenti isteneket, majd pedig az istenekhez könyörgött, hogy segítsék meg veszélyes vállalkozásában. Zeusz meghallgatta fia kérését és elküldte hozzá Hermészt, hogy õ kísérje és vigyázza lépteit. Hermész elvezette Héraklészt a Tainaron-fokhoz, ahol az Alvilág bejárata volt, s együtt szálltak alá a sötét és félelmetes világba. Héraklész egyenesen az alvilági uralkodópár trónjához ment, Hádész szívélyesen fogadta unokaöccsét, Perszephóné pedig fivérét. Alkméné fia elõterjesztette kívánságát és Hádész nem ellenezte Kerberosz elhurcolását, de feltételt szabott, azt, hogy Héraklész fegyverrel nem érintheti a szörnyet, csak puszta kézzel bánhat el vele. A hõs megköszönte a szívélyes fogadtatást és visszaindult a nagy alvilági kapuhoz, hogy foglyul ejtse a vad kutyát. Puszta kézzel esett Kerberosznak és fojtogatni kezdte, de az nem hagyta magát, vadul védekezett, kígyóban végzõdõ farkával marta Héraklészt mély sebeket ejtve rajta és veszetten vonaglott. Héraklész már vérzett, de dühe megsokszorozta erejét, Kerberosz torkát és engedelmességre kényszerítette. A kutya megadta magát, Héraklész súlyos láncot rakott rá és elindult vele vissza a napvilágra. Mikor felértek a fényre Kerberosz vad ugatásba kezdett, hisz elõször látott életében napfényt. Félelmében habzott a szája és ahová nyála cseppent, ott mérges növény sarjadt a földbõl. Héraklész megérkezett Mükénébe és mikor Eurüsztheusz megpillantotta a pokoli Kerberoszt, minden ízében remegni kezdett és térdre esett Alkméné fia elõtt, s úgy kérte, vigye vissza a szörnyet Hádész birodalmába. Héraklész teljesítette kérését, de ezzel letelt a szolgasága Mükéné királyánál, végre szabad volt és megtisztult fiai megölésének bûnétõl. Elhatározta, hogy feleséget szerez magának, ezért jelentkezett arra az íjászversenyre, amelyet egykori tanítója, Eurütosz oikhaliai király hirdetett meg, s amelynek díja a király leánya a szépséges Iolé volt. A feladat az volt, hogy ki tudja felülmúlni íjászatban Eurütoszt, aki tudvalevõleg a legjobb íjász hírében állt. Héraklész bizonyította, hogy egykor kiváló tanítványa volt a királynak, aki a versenyben alul maradt. Iolé fivérei azonban nem akarták, hogy húguk Héraklészhez menjen feleségül, s aggódva szóltak apjukhoz: ha Alkméné fia elveszi Iolét és gyermekeik születnek, ki tudja, nem keríti-e hatalmába ismét a dühöngõ õrület, s nem fogja-e ismét elpusztítani gyermekeit, mint azt egykor már megtette. Eurütosz akit amúgy is bántott a vereség, egyetértett fiaival, s megtagadta a hõstõl a lányt, hiába állt annak pártjára a király legfiatalabb fia, Iphitosz. Héraklész bosszúsan indult tovább, magába rejtve haragját, hogy máshol keressen magának feleséget és Kalüdónban rá is akadt a szépséges Déianeirára, Oineusz király leányára, aki viszonozta a hõs érzelmeit, de kezét már elõbb megkérte Akhelóosz folyamisten, akivel Héraklésznak meg kellett küzdenie, s amely küzdelembõl Alkméné fia került ki gyõztesen. Esküvõjük után Déianeira és Héraklész Kalüdónban Oineusz palotájában éltek gondtalanul, de Héra ismét bajt kevert: egy lakomán olyan haragra gerjesztette a hõst, hogy az egyik barátjának fiát véletlenül agyonütötte. Barátja megbocsátott ugyan neki, de Héraklész nem tudott magának megbocsátani és önkéntes számûzetésbe indult asszonyával együtt, Trakhisz felé. Mikor az Euénosz folyóhoz értek Héraklész rábízta hitvesét a folyó révészére, Nesszosz kentaurra, hogy vigye át a túlpartra, míg õ maga könnyûszerrel átgázolt a folyón. Mikor a kentaur a folyó közepéhez ért, erõszakoskodni kezdett Déianeirával, mire az asszony segítségért kiáltott, s Héraklész a túlpartról mérgezett nyilat lõtt a vakmerõre. Azonban Nesszosznak még maradt annyi ideje, hogy bosszút álljon a hõsön: rávette Déianeirát, hogy fogja fel a sebbõl kifolyó vérét, s ha Héraklész valaha más nõ után fog nézni, kenje meg a vérrel férje ruháját és az majd visszatér hozzá. Az asszony teljesítette a haldokló kérését, nem is sejtve, hogy ezzel férje halálát elõlegezte meg. Mikor Trakhiszba érkeztek, annak királya, Kéüx oltalmába fogadta õket, így ott letelepedtek, boldog házasságban éltek, több gyermekük született és Héraklész rendszeresen eljárt hazulról újabb kalandokat keresve. Részt vett az argonauták expedíciójában, megszabadította láncától a Kaukaszosz szirtjén szenvedõ Prométheusz titánt, legyõzte, s megölte Küknoszt, Arész veszedelmes fiát, legyõzte Thanatoszt, s elragadta kezébõl Alkésztisz lelkét, mikor az önként vállalta a halált férje, Admétosz helyett, az istenek segítségére sietett a Gigászok leverésében és volt rabszolga is három évig Omphalé lüdiai királynõnél vendéggyilkosság miatt, amit természetesen Hérának köszönhetett. Mikor rabszolgasága letelt, megtámadta Oikhaliát és a régi sérelem miatt Eurütosz királyt megölte. Foglyai között volt egykori szerelme, a szépséges, vörös hajú Iolé is. Héraklész gyöngédséggel halmozta el a lányt, akinek szépsége, mint egykor, most is megigézte. Azonban ez tudomására jutott feleségének, Déianeirának is, aki elérkezettnek látta az idõt, hogy hasznát vegye Nesszosz vérének. Férje egyik szépen hímzett köntösét bekente a varázserejûnek vélt vérrel, s hírnökével, Likhasszal elküldte Oikhaliába. Déianeira röviddel ezután rájött, hogy Nesszosz álnokul rászedte, mert észrevette azt a gyapjúdarabot, mellyel a köntöst bekente, s amely a nap melegének hatására lángolni és sisteregni kezdett. Gyorsan futárt szalasztott Likhasz után, de késõn, Héraklész már felöltötte asszonya végzetes ajándékát és épp áldozatot mutatott be az isteneknek, amikor az áldozati tûz melege feloldotta a Nesszosz vérében lévõ Hüdra mérget, amely behatolt a hõs testébe és iszonyú fájdalmakat okozott. Égette, mint a tûz, s mikor megpróbálta letépni magáról a köntöst, az annyira hozzátapadt testéhez, hogy húsát is szaggatni kezdte vele. Vére ömlött sebeibõl és sistergett, bugyborékolt, belevetette magát a közeli folyóba, de a méreg csak erõsebben kínozta, majd õrjöngve rohangálni kezdett, fákat tépett ki gyökerestõl és a végzetes ajándékot hozó Likhaszt dührohamában egy szirtrõl a tengerbe hajította. Mikor haragja lecsillapodott magához hívatta fiát, Hülloszt és megkérte, hogy vigye el a trakhiszi Oita hegyre, ahol végre meghalhat. Déianeira a hír hallatára kardot szúrt szívébe, azzal bizonyította ártatlanságát, s mikor Héraklész értesült Nesszosz vérérõl és felesége haláláról, megbocsátóan sóhajtott és arra kérte fiát, hogy rakjon magas halotti máglyát a hegy tetejére és égesse el, hogy végre megszabaduljon életétõl. Hüllosz mindent elõkészített, Héraklész a máglyára lépett, de senki sem akarta meggyújtani a farakást hiába könyörgött, mígnem arra vetõdött az ifjú Philoktétész, aki vállalta, hogy fáklyájával lángra lobbantja a máglyát. Héraklész hálából neki ajándékozta íját és nyilait, majd ünnepélyes arccal várta végzetét. A lángok magasra csapta, de a máglya fölé hatalmas, komor zivatarfelhõ ereszkedett, villámok csaptak ki belõle és mennydörgés közepette Athéné alászállt az Olümposzról, hogy arany kocsin ragadja magával a hõst. Héraklész megfiatalodva szállt az Olümposzra, Athéné kézen fogva vezette az istenek gyülekezetébe, a szép Areté pedig koszorút helyezett a fejére. Zeusz büszkén köszöntötte fiát, halhatatlansággal jutalmazta és rábeszélte Hérát, hogy fogadja fiává, aki ezután elfelejtette régi gyûlöletét, szinte saját fiaként szerette a hõst, s még szép leányát Hébét is feleségül adta hozzá. Lakodalmukat az Olümposz termeiben ülték, s házasságukból két fiú, Alexiarész és Anikétosz született. Héraklész az Olümposz kapusa lett, ezután õ vigyázott az ég bejáratára és esténként segített a vadászatról hazatérõ Artemisznek a rengeteg zsákmányt leemelni kocsijáról, s lenyúzni az állatok gyönyörû bõrét.

# 33
KijelentkezvePrivát üzenet küldése
Ferrari
Spec. Fórum tag
Spec. Fórum tag
1729 hozzászólás



Nincs beírva úticél.
#3900 Üzenet linkje2005-12-30 21:32:24 

KÜKLOPSZOK:

A rejtélyes egyszemû óriások. A durva, mûveletlen nagyerejû emberevõ hatalmas szörnyetegek egyes források szerint mûhelyüket a Lipari szigeteken tartották, más források viszont az Etna mélyére helyezték õket.
Amikor az Etna háborgott akkor mondták, hogy Héphaisztosz a bénalábú Tûzisten mûhelyében dolgoznak. A küklopszok kovácsoltak mennykövet és villámot Zeusz fõistennek.

# 34
KijelentkezvePrivát üzenet küldése
Ferrari
Spec. Fórum tag
Spec. Fórum tag
1729 hozzászólás



Nincs beírva úticél.
#3901 Üzenet linkje2005-12-30 21:44:29 

A küklopsz szerelme:

Történt egy napon a fényes görög ég alatt, hogy az egyszemû szörnyeteg nyakig beleesett egy gyönyörû tengeri nimfába Néreusz és Dórisz leányába Galateába.
Igenám, de a szépséges hölgy nem Polüphémoszt, hanem Pán erdõisten és Szümaithidé nimfa ugyancsak gyönyörû fiának osztotta kegyeit, akit Akisznak hívtak. Nos, éppen ezt a kegyosztást leste meg a gonosz óriás és egy sziklával agyoncsapta az ifjút, akinek kiömlött vérébõl nyomban forrás és tisztavízû patak fakadt. Galatea a tengerbe menekült és ott elrejtõzött. Egy ókori pletyka szerint viszont hamar vigasztalódott és a borzalmas Polüphémosz kedvese lett.
Hiába a nõk sokszor többre becsülik a férfierõt, a férfiszépségnél.

# 35
KijelentkezvePrivát üzenet küldése
Ferrari
Spec. Fórum tag
Spec. Fórum tag
1729 hozzászólás



Nincs beírva úticél.
#3902 Üzenet linkje2005-12-30 22:05:30 

POLÜPHÉMOSZ BARLANGJÁBAN:

Odüsszeusz , Laertész ithakai király és Antikleia fia, tengeri bolyongásai során alighogy megszabadult a lótuszevõktõl, hatalmas tengeri viharba került, így vetõdött társaival a küklopszok földjére. Emberrel nem találkoztak, de menedékre leltek egy hatalmas barlangban , ahol fiatal kecskegidákat és bárányokat, valamint túrót és sajtot találtak. Levágtak néhány állatot és nagy lakomát csaptak. S ahelyett, hogy tüstént kereket oldottak volna, bevárták, míg hazaérkezett a monstrum, kinek egyetlen szeme volt a homloka közepén. A barlang bejáratát egy nagy sziklával eltorlaszolta . Az ily módon foglyulejtett hajósok közül négyet felfalt és a többieknek is ezt a sorsot szánta. A menkülést Odüsszeusz ravaszságának köszönhették, aki leitatta a küklopszot és egy tüzes nyárssal megvakította, majd a bárányok hasába csimpaszkodva kijutottak a barlangból.

# 36
KijelentkezvePrivát üzenet küldése
Kriszta35
Spec. Fórum tag
Spec. Fórum tag
1383 hozzászólás



Nincs beírva úticél.
#4002 Üzenet linkje2006-01-03 09:21:24 

BAK: (Latin neve: Capricornus)

Mitopoétikus szereplése mindenek elõtt páratlan szexualitását, kéjvágyát és termékenységét emeli ki. Ezért áll kapcsolatban olyan istenekkel és egyéb mitológiai szereplõkkel, akik e tulajdonságok hordozói, mint például a görög mitológiában Pán. Az ókori görögök úgy tartották, hogy Pán, az erdõk és a pásztorok istene, a titánok ellen vezetett harca során azért zuhant egy folyóba, hogy ellenségei elõl megmenekülhessen.Más istenekhez hasonlóan õ is hal alakot akart ölteni.Ám túl késõn ugrott a vízbe, ezért az alsó fele halfarokká változott, a feje szonban kecskévé. Késõbb Zeusz az égre helyezte. A halfarkú kecskét manapság Bak csillagképnek hívjuk. Az égisz, vagyis a kecskebõr Zeusznak és Athénének az attribútuma. Homérosz szerint az égisz az a pajzs, amelyet Héphaisztosz készített Zeusznak.

A mítosz másik változata, ami Athénének tulajdonítja, az égiszt tüzet okádó szörnynek rajzolja le. Gaia szülte, majd Athéné megölte, s bõrébõl pedig pajzsot készített magának. Az Akropholiszon minden évben kecskebakot áldoztak Athénénak, bõrét pedig égiszként szobbrára borították. A Bak csillagkép képviselõje Hesztia.

# 37
KijelentkezvePrivát üzenet küldése
Kriszta35
Spec. Fórum tag
Spec. Fórum tag
1383 hozzászólás



Nincs beírva úticél.
#4067 Üzenet linkje2006-01-04 17:43:13 

Hádész
: Kronosz és Rheia negyedik gyermeke, a legidõsebb fiú, Hesztia, Démétér, Héra, Poszeidón és Zeusz testvére, az Alvilág fejedelme. Megszületése után ugyanaz a sors jutott neki, mint többi testvérének, apja lenyelte attól való félelmében, hogy valamelyik gyermeke ledönti majd trónjáról. Csak Zeusz kerülte el ezt a sorsot, mivel anyja titokban szülte meg és elrejtette Kréta szigetén. Mikor felnõtt, fellázadt apja ellen és elnyelt testvérei visszaadására kényszerítette õt. Mikor Kronosz gyomrából kiléptek, Zeusz mellé pártoltak és megdöntötték apjuk uralmát. Ezután a három fiútestvér Hádész, Poszeidón és Zeusz sorsot húztak, hogy a világ melyik részét ki fogja uralni. Zeuszé lett az ég, Poszeidóné a tenger, Hádészé pedig az Alvilág. Hádész birodalma a föld mélyén terült el, elsõ övezete a vad, kietlen Aszphodélosz mezõk voltak, amelyet a Könnyek mezejének is neveztek. Itt azok az elhunytak bolyongtak céltalanul, akik életükben se jók, se rosszak vagy jók is, meg rosszak is voltak. A következõ az elõzõvel határos övezet az Erebosz örök homálya, ahol Hádész lángszínû palotája állt. Itt lakott feleségével, Perszephónéval, Démétér leányával, akit õ rabolt el a felvilágból. A palotától balra egy fehér ciprusfa állt, közvetlen a feledést hozó Léthé vize mellet, ahová a beavatatlan halottak jártak inni. A palotától jobbra az Emlékezés tava hullámzott egy fehér nyárfával a partján, itt a beavatottak oltották szomjukat. Innen az Ereboszból, Hádész trónszéke alól eredtek az alvilági folyamok: a Sztüx, aminek habjaira az istenek esküdtek, az Akherón, a bánat folyója, a Kokütosz, a jajveszékelés folyója, a lángfolyó, a Phlégethón, a feledés folyója a Léthé és a madártalan Aornisz, amelynek mocsaras vizébõl mérges gázok gõzölögtek ki. A lelkeket a Sztüxön Kharón vitte át, a túlpartra rozoga ladikján, de csak azokat, akik megfizették a révpénzt (ezért a halottak szájába pénzt helyeztek). A folyó túloldalán Kerberosz õrizte a bejáratot, beengedve mindenkit, de vissza senkit. Három út találkozásánál volt található az alvilági bírák triászának székhelye. Az újonnan érkezett szellemek mind ide zarándokoltak, hogy döntsenek további sorsuk felõl, majd az ítélethirdetés után útnak indították õket a három út valamelyikén: az Aszphodélosz mezõkre, a Tartaroszba vagy az Élüszionba. A Tartarosz az Alvilág legmélyebb régiójában helyezkedett el, kapuját a Hekatonkheirek õrizték. Itt a bûnösök lakoltak, szenvedtek vétkeikért. Az Élüszion bejárata az Emlékezés tava mellett volt, itt az életükben bûntelenek éltek tovább, ahol örök nappal és meleg uralkodott. Lakói szüntelenül vigadtak és játszottak. Az Élüsziontól nem messze terültek el a Boldogok szigetei, ahol Kronosz uralma alatt azoknak az embereknek a lelkei éltek, örök boldogságban, akik már háromszor érdemelték ki az Élüsziont. Hádész ritkán látogatott a felvilágra, csak ha az Olümposzra hívták nagyritkán vagy ha kéjvágy fogta el. Ilyenkor fekete fogatát használta, amelyet négy füstokádó fekete ló húzott: Orphnaiosz („a sötét”), Aithón („az égõ”), Nükteusz („az éji”) és Alasztór („a bosszú”). Így rabolta el egyszer Perszephónét is, aki hûséges felesége lett, bár gyermekei nem voltak tõle. Hádész egyszer megpróbálta elcsábítani Minthé nimfát, de Perszephóné még idejében megjelent és a lányt átváltoztatta kellemes illatú mentává. Leuké nimfát pedig meg akarta erõszakolni, de felesége õt is átváltoztatta, az Emlékezés tava mellett álló fehér nyárfa lett belõle. Hádész szigorú, kérlelhetetlen, de nem kegyetlen és gonosz isten volt. Legértékesebb tárgya a láthatatlanná tevõ sisak volt, amelyet néha másnak is kölcsönadott. Fején ébenfa koronát viselt, kezében kétágú jogart tartott. Szent fája a ciprus, virága a nárcisz volt. Melléknevei: Sokvendégetfogadó, Éjfürtû, Gazdag. A Hádész uralma alatt álló istenek, bár nem voltak sokan, de azért félelmet gerjesztõ tulajdonságaik és kinézetük biztosította, hogy az emberek jobban rettegjenek tõlük, mint bármely más istentõl. Ezek: Kharón, Thanatosz, Hüpnosz, a Kérek, Hekaté, az Erinnüszek, Empúsza, Kerberosz, Lamia és Eurünomosz voltak és akiket javarészt maguk az olümposzi istenek is megvetettek sötét tulajdonságaik miatt


A Herkules sorozatban én nagyon csíptem, persze Herkules volt a nyerõ mindig! icon_mrgreen.gif

# 38
KijelentkezvePrivát üzenet küldéseFelhasználó weblapjának megtekintése
Kiscsillag
Aktív fórumos
Aktív fórumos
237 hozzászólás



Nincs beírva úticél.
#4075 Üzenet linkje2006-01-04 20:09:17 

Sziasztok!

Jövõ hétre kell megírnom egy irodalom tételt a következõ címmel: " A görög mitológia emberközpontúsága" Tudna nekem valaki segíteni? Az is megfelel, ha csak egy-egy jó ötletet adtok az esszémhez!
Már a vázlat kész van, mégis hiányzik még valami belõle!

Elõre is köszönöm!

# 39
KijelentkezvePrivát üzenet küldése
Kriszta35
Spec. Fórum tag
Spec. Fórum tag
1383 hozzászólás



Nincs beírva úticél.
#4086 Üzenet linkje2006-01-05 14:24:20 

Ferrari barátnõmnek tiszteletére írom a következõt, a tavaly nyári Kos emlékei miatt, ha jól emlékszem a kedvenc éttermét pont errõl az istenrõl nevezték el! icon_lol.gif

Dionüszosz:


Zeusz és a halandó Szemelé fia, a szõlõ, a bor, a szüret, a lakomák, a mámor és a felszabadultság istene. Zeusz titokban látogatta a szépséges thébai hercegnõt Szemelét, de ez nem kerülte el féltékeny felesége, Héra figyelmét. Héra féltékenységében nem akarta, hogy a már Zeusztól állapotos Szemelé megszülje gyermekét, s ezért dajkájának álcázva magát, azt tanácsolta a lánynak, hogy kérje meg kedvesét Zeuszt, hogy teljes isteni pompájában jelenjen meg nála, mint egykor Héránál. Zeusz mivel ezelõtt visszavonhatatlan esküvel megígérte kedvesének, hogy teljesíti bármilyen kívánságát, menydörgés közepette és villámokat szórva jelent meg thébai hercegnõnél, ezzel lángba borítva palotáját. A lány nem bírta el a látványt, s halálra égett, de Zeusz kiemelte halott kedvese testébõl még fejletlen fiát, és saját combjába varrta, hogy ott fejlõdjék, s mikor ideje elérkezik világra hozza. A gyermeket Nüsza hegyén szülte meg combjából, a szülésnél fia Hermész segédkezett, s õrá bízta az újszülöttet is, hogy vigye el Inóhoz, Szemelé nõvéréhez, hogy nevelje fel a fiút. Zeusz még azt a kikötést tette, hogy a fiút, mint leányt neveljék, hogy Héra gyanút ne fogjon, azonban az istennõt nem lehetett rászedni, és tébolyt bocsátott Inóra és annak férjére Athamaszra. Ekkor Hermész Dionüszoszt a nüsza-völgyi nimfákhoz a Hüászokhoz és a Szilénoszokhoz vitte, hogy neveljék õk. Dionüszosz itt találta fel a bor készítésének mesterségét és ismerte meg mámorfakasztó tulajdonságait. Már csaknem teljesen felnõtt, de Héra haragja még mindig nem csillapodott le. A nüszai nimfák, Héra bosszújától tartva Zeuszhoz menekültek, aki jutalmul fia iránti gondoskodásukért csillagzattá változtatta õket, belõlük lett a Hüászok (Fiastyúk) csillagkép. Ezután Héra haragja Dionüszoszra irányult, tébolyt küldött az istenre és az Ázsia és Afrika több helyét is bekóborolta kíséretével együtt. Mikor tébolyából kijózanodott tiszteletét az egész világra rákényszerítette és mindenütt terjesztette adományát a bort. Aki ellenállt azt keményen megbüntette, õrületet bocsátott rá, vagy elpusztította. Mikor hatalmát már mindenütt elismerték, leszállt az Alvilágba és megkérte Hádészt, hogy engedje vissza a napvilágra anyját Szemelét. Hádész beleegyezett a kérésbe és Dionüszosz az Olümposzra vitte Szemelét, akit Zeusz Thüóné néven istennõvé tett, s aki ezentúl ott élt fia, s egykori kedvese közelében. Dionüszosz óriási kísérettel járta a világot, kíséretéhez tartozott korábbi nevelõje, az öreg, pocakos, örökké részeg Szilénosz, Pán az erdõ kecskelábú istene, a Szatüroszok és a Szilénoszok az erdõk szellemei és a mainászok, vagy bakkhánsnõk. Híres volt szerelmi kalandja Aphroditéval, aki Priaposzt és Hümenaioszt szülte az istennek, valamint Ariadnéval, Mínósz király leányával, aki a felesége lett és akit Zeusz istennõi rangra emelt. Szent növényei a szõlõ és a borostyán, szent állata a tigris és a párduc volt. Jelképe a tobozban végzõdõ szüreti bot, a thürszosz. Melléknevei: Messzehatóhangú, Repkénykoszorús, Bevarrott.

# 40
KijelentkezvePrivát üzenet küldése
Kriszta35
Spec. Fórum tag
Spec. Fórum tag
1383 hozzászólás



Nincs beírva úticél.
#4119 Üzenet linkje2006-01-06 15:27:57 

Epimétheusz

Iapetosz és Aszia fia, Prométheusz, Atlasz, és Menoitiosz testvére. Mikor az istenek élõlényeket formáztak Prométheuszra és Epimétheuszra bízták, hogy tulajdonságokkal ruházzák fel õket belátásuk szerint. Epimétheusz rábeszélte bátyját, hogy bízza csak rá a feladatot, s õ maga pedig pihenjen addig. Epimétheusz pedig elkezdte a tulajdonságok kiosztását, azonban elfelejtkezett az emberrõl. Mikor kész lett, hívta bátyját, hogy bírálja el a munkát, de az észrevette, hogy az embernek semmi sem jutott, mivel Epimétheusz minden jó tulajdonságot kiosztott az állatok között. Ezért ellopta a tüzet az égbõl az emberek számára, és megtanította õket a kézmûvességre és a házépítésre. Emiatt Zeusz megbüntette õt, és a Kaukaszosz sziklájához láncoltatta, Epimétheusznak pedig elküldte Pandórát, akit Héphaisztosz és Athéné készített agyagból. Epimétheuszt annyira lenyûgözte Pandóra szépsége, hogy befogadta és feleségül vette, azonban Pandóra kíváncsi természete révén felnyitott egy hombárt, amelyet nem lett volna szabad, s rászabadította az emberiségre az öregséget, a bánatot, a betegségeket, s egyéb rosszat, amik a hombárba voltak bezárva. Epimétheusznak és Pandórának három leánya született: Prophaszisz, Metameleia és Pürrha.

# 41
KijelentkezvePrivát üzenet küldése
Kriszta35
Spec. Fórum tag
Spec. Fórum tag
1383 hozzászólás



Nincs beírva úticél.
#4120 Üzenet linkje2006-01-06 16:03:25 

Azt hiszem kell már egy kicsi napfény, így most a napról írok, és persze Helios tagunk tiszteletére!

Héliosz:

Hüperión és Theia fia, Éósz és Szeléné testvére, a Nap istene. Õ a Nap megszemélyesítõje, minden reggel útra kél, keleti aranypalotájából, nõvére Éósz nyomán. Négy tûzfúvó, szárnyas paripa vontatta tüzes szekéren vág neki az égboltnak, amely útján Hémera kíséri végig. A szekeret húzó négy ló neve: Aithón („az égõ”), Phlégón („a lángoló”), Piróusz („a tüzes”) és Éóusz („a korai”). Alkonyatkor az Ókeánoszhoz érkezik meg, itt Heszpera jelenti be a szerencsés megérkezést. Az Ókeánosz vizében megfüröszti lovait, kicsapja õket legelni a Boldogok szigeteire, majd éjjel óriási aranyhajóba száll és lovaival és szekerével együtt áthajózik keletre, nyugovóra tér, majd reggel ismét útra kel. Kedvesei: Rhodé, aki hét fiút szült, akik a csillagászatban jeleskedtek, Klümené, akivel a Héliászokat és a szerencsétlen sorsú Phaethónt nemzette, Neaira, aki két lánnyal, Lampetiével és Phaethuszával ajándékozta meg, Perszé, aki Kirkét és három halandót, Aiétészt, Pasziphaét és Perszészt szülte, valamint Leukothoé és Klütia akiktõl nincs utódja. Híresek voltak nyájai Thrinakia szigetén, amelyeket Lampetié és Phaetusza legeltették. A nyáj hétszer ötven marhából és ugyanennyi juhból állt, elképezve a háromszázötven nappalt és éjszakát. Szigete Rhodosz volt, ahol különös tisztelet övezte. Szent állata a kakas volt, amelynek hangjára ébredt. Mellékneve: Mindentlátó, Sosempihenõ.

# 42
KijelentkezvePrivát üzenet küldése
Kriszta35
Spec. Fórum tag
Spec. Fórum tag
1383 hozzászólás



Nincs beírva úticél.
#4159 Üzenet linkje2006-01-07 14:04:03 

Hermész:

Zeusz és Maia fia, az istenek követe, a kereskedõk, a tolvajok, az utazók, az atléták, az ékesszólás és a pásztorok istene, a halottak alvilági vezetõje, a tizenkét fõisten egyike. Zeusz Maiát a Pleiászt, aki Árkádiában a Külléné-hegyen élt sötét éjszaka látogatta és halmozta el szerelmével, midõn Hérát az alvás hatalmába kerítette. A törvényes idõ leteltével Maia megszülte fiát, megfürdette, megszoptatta, majd bölcsõbe fektette. Hermész bámulatosan gyors növekedésnek indult és kikelt bölcsõjébõl. A barlang bejárata közelében kószált, amikor egy teknõsre lett figyelmes, amely a barlang felé vette útját. Hermész megragadta az állatot, a barlangba vitte, majd az állat testét teknõjébõl kifejtette és a páncélon fúrni faragni kezdett és elkészítette a világ elsõ lantját. A juhbélbõl készített húrokat lelkesen pengetni kezdte szép dallamokat csalva ki belõlük, rögtönzött dalokat énekelt, majd mikor erre ráunt újabb kaland után nézett. Most már messzire elkóborolt a barlangtól, kíváncsiságtól fûtve vándorolt hegyen-völgyön keresztül, mígnem Pieriába érkezett, ahol Apollón ötven hízott barma legelt. Hermész midõn megpillantotta a teheneket éhség vett erõt rajta és úgy döntött, hogy elhajtja a csordát. Hogy túljárjon Apollón eszén gallyakból és fakéregbõl sarut kötött a lába alá, a teheneket pedig háttal elõre kezdte el hajtani, hogy a nyomok ne árulják el. A teheneket gyorsan hajtotta hegyeken, s dús fûvû mezõkön keresztül, mivel az éj már lassan a vége felé közeledett. Hermész tettét csak Szeléné, a hold figyelte. Hajnalodott már, amikor az Alpheiosz folyóhoz ért. Itt egy barlangba terelte a barmokat, majd tüzet rakott, két tehenet leütött és megsütötte. A húst tizenkét egyenlõ részre osztotta - a tizenkét fõistennek áldozatul - a maga részét megette, a többit pedig elégette. Ezután a teheneket kicsapta legelni, a nap végével ismét a barlangba terelte õket, majd sietõsen hazafelé indult, hisz a második éjszaka maradt már távol az otthonától. Mikor haza ért látta, hogy a barlang ajtaja már zárva van, mint a könnyû pára besurrant a kulcslyukon, a bölcsõjébe feküdt, magára húzta a takarót, s úgy tett mintha mélyen aludna. De Maiát nem lehetett rászedni, ráripakodott Hermészre és haragosan kérdezte, hogy hol járt, s mikor Hermész elmondta hol volt, aggódva intette Apollón haragjától, de Hermész csak kinevette. Eközben Apollón észrevette tehenei eltûnését, a legelõn csak a magányos bikát és a kutyákat találta. Bosszúsan kezdett kutatni elveszett állatai után, de Hermész furfangja révén nem lelt barmai nyomára. Végül is egy jósmadár gyanút keltõ viselkedése révén jött rá, hogy a lopást Zeusz újszülött fia követte el. Dühösen indult Árkádia felé, s mikor a Külléné-hegyre ért elõször is Külléné nimfával találkozott, aki elmesélte neki, hogy a barlangban nemrég egy igen tehetséges gyermek született, s hogy õ is részt vesz a nevelésében. Apollón haragosan lépett a barlangba, illendõen köszöntötte a szép Maiát és a barlangban kutatni kezdett teheneit keresve. Hermész pedig mikor megpillantotta a haragvó istent, magára húzta takaróját, s alvást színlelve szorongatta lantját. Mivel Apollón nem találta a teheneket a bölcsõhöz lépett és ráparancsolt Hermészre, hogy adja vissza az állatokat. Hermész csak értetlenül bámult rá és úgy tett mintha mit sem tudna róluk, s váltig állította, hogy még csak nem is látott semmiféle tehenet, bizonygatta, hogy az õ lábai gyengék még a rögös földhöz és hogy õ csak aludni szeret, meg anyja édes tejét . De Apollón nem hagyta annyiban a dolgot, kikapta a bölcsõbõl, felvitte az Olümposzra és feljelentette Zeusznál lopás vádjával. Hermész még Zeusz elõtt is saját igazát bizonygatta, de az nagyon is jól tudta, hogy mi történt és felszólította, hogy adja vissza Apollón tehenét. Atyja parancsának engedelmeskednie kellett és elvezette bátyját a barlanghoz, ahová a teheneket rejtette. Apollón rögtön észrevette, hogy két tehene hiányzik, s Hermészt erõs kötelekkel megkötözte. Hermész azonban megbûvölte a teheneket, meg sem mozdultak, mintha megbénultak volna és mindaddig így álltak, amíg Apollón szabadon nem engedte öccsét. Ezután mindketten visszatértek a Külléné-hegyre, ahol Hermész megmutatta Apollónnak nemrég feltalált lantját, s hogy kiengesztelje az okozott kárért és a sok bosszúságért, a húrokba kapva játszani kezdett és énekében Apollónt dicsérte. Apollón rögtön megbocsátott és elragadtatásában arra kérte Hermészt, hogy adja neki a lantot a tehenekért cserébe. Hermész belement a dologba, csak még arra kérte bátyját, hogy tanítsa meg jósolni. Apollón azt felelte, hogy ezt nem teheti, de megígérte neki, hogy a Parnasszosz hegyén lakó öreg dajkái a Thriák megtanítják kavicsokból jósolni. Kezet fogtak, majd az Olümposzra mentek, ahol Zeusz hírnökévé nevezte ki, valamint a kereskedelem és az utazás istenévé avatta fiát. Ezután adott neki egy szalagokkal díszített, arany hírnöki pálcát, egy szárnyas úti kalapot és egy pár szárnyas arany sarut, hogy sebesen vigye a híreket tova. Majd Hádész is hírnökévé szerzõdtette, hogy a holtak lelkét vezesse az Alvilágba. Szerelmi kalandjai közül a két leghíresebb Aphroditéval és Drüópé nimfával kapcsolatos. Aphroditéval a szomorú sorsú Hermaphroditoszt, Drüópéval pedig Pánt nemzette, ezen kívül az õ fiai voltak még különféle nimfáktól Szilénosz, Szatürosz, Koniszalosz, Tükhón és Orthanész. Szent állata a teknõs, szent növénye a pálma volt. Melléknevei: Cselszövõ, Hasznotadó, Gyorslábú, Aranyvesszõs.

# 43
KijelentkezvePrivát üzenet küldése
Kriszta35
Spec. Fórum tag
Spec. Fórum tag
1383 hozzászólás



Nincs beírva úticél.
#4187 Üzenet linkje2006-01-08 14:47:50 

Héphaisztosz:

Zeusz és Héra fia, Arész, Hébé és Eileithüia édestestvére, a tûz és a kovácsmesterség istene, az istenek fegyverkovácsa, a tizenkét fõisten egyike. Amikor megszületett kitûnt sántasága és csúfsága és amiért torzan született anyja Héra szégyenében ledobta az égbõl, de nem esett baja, hisz az Ókeánosz vizébe zuhant, ahol Thetisz és Eurünomé istennõk vették pártfogásukba. Itt a tenger mélyén, egy korallbarlangban rendezte be elsõ kovácsmûhelyét, miután a fémek megmunkálásának mesterségét Naxosz szigetén, Kédalióntól kitanulta. Kilenc évig élt a tenger mélyén, s gyártott sok szép, ragyogó ékszert hálája jeléül a tenger istennõinek. Héra azonban rájött erre és visszahívta az Olümposzra, erre Héphaisztosz - megbocsátást színlelve - ajándékot küldött anyjának, egy ragyogó aranytrónt. De mihelyst Héra ráült, béklyók pattantak ki a trónból, fogva tartották Hérát és az egész a levegõbe emelkedve lebegni kezdett. Szidták Héphaisztoszt, de mivel nem tudták Hérát bilincseitõl megszabadítani, elküldtek érte, de õ nem kívánta anyját kiszabadítani. Arészt küldték, hogy hozza el, de Héphaisztosz izzó vasakkal kergette el vad testvérét és Arész megszégyenülten tért vissza az Olümposzra. Az istenek ezután követüket Iriszt küldték el, de Héphaisztosz közömbös maradt és kijelentette, hogy csak akkor hajlandó az Olümposzra visszatérni és anyját kiszabadítani, ha a legszebb istennõt, a ragyogó Aphroditét adják hozzá feleségül. Az istenek rövid gondolkozás után elfogadták a feltételt, csak jöjjön már Héphaisztosz. Héphaisztosz megbocsátott anyjának és megszabadította bilincseitõl, majd kijelentette, hogy az Olümposzon fog élni és itt fogja felállítani kovácsmûhelyét is. Mihelyt beköltözött az Olümposzra az egészet átépítette, az isteneknek aranyból, ezüstbõl, márványból és drágakövekbõl épített palotákat. Olümposzi kovácsmûhelyében az isteneknek gyártott eszközöket, fegyvereket: Zeusznak villámokat, Hérának titkos zárat a hálószobájára, Démétérnek sarlót, Apollónnak és Artemisznek íjat és nyilakat, Arésznak fegyverzetet, Héliosznak szekeret, az istennõknek sok szép, drága ékszert és még sok más egyebet is. Kovácsmûhelyébe a Küklópszokat is maga mellé vette, olyan fújtatókat alkotott, amelyeket pusztán gondolatának irányításával mûködtetett, ezen kívül aranyból készített magának szolgálókat, amelyek eleven lányokhoz voltak hasonlók. Szülei közötti vitákban rendszerint Héra pártját fogta és ennek egyszer az lett a következménye, hogy Zeusz lehajította az égbõl, s egy álló napig zuhant, míg Lémnosz szigetére le nem csapódott. A szigetet megkedvelvén a Moszkhülosz tûzhányóban új kovácsmûhelyt rendezett be magának, de olümposzi mûhelyét sem hagyta el, hanem felváltva használta a kettõt. Felesége a szépséges Aphrodité nem nagyon kedvelte sánta férjét, ezért nem maradt hû hozzá, hanem megcsalta több istennel és halandóval is, többek között Arésszal. Mikor Héliosz észrevette a titokban szerelmeskedõ párt, elmondta a dolgot Héphaisztosznak. A dühös isten cselt eszelt ki és pókháló vékonyságú erõs hálót kovácsolt, amit hitvesi ágyára függesztvén csapdát állított. Bejelentette feleségének, hogy Lémnoszra megy pihenni, oda lesz egy jó darabig és távozást színlelve elvonult. Aphrodité Arészért küldött és a szerelmesek forró vágytól égve lefeküdtek, de egyszer csak azon kapták magukat, hogy úgy meztelenül belegabalyodtak a hálóba és mozdulni sem bírtak. Ekkor Héphaisztosz visszatért házába, s odahívta a többi istent, hogy a párt megszégyenítse. Csak Poszeidón kérésére engedte õket szabadon. Héphaisztosz volt az aki Athéné születésénél segédkezett úgy, hogy meglékelte Zeusz koponyáját, amely lékbõl megszületett az istennõ. Athéné iránt születésétõl fogva vágyat érzett és ez a vágy egyszer elborította elméjét és meg akarta erõszakolni az istennõt, de a jó erõben lévõ Athéné kitépte magát támadója ölelésébõl. Héphaisztosz kedvese volt még Próteusz leánya Kabeíró is, akivel a Kabeíroszokat nemzette, valamint Aitné szicíliai nimfa, aki a Palikoszokat szülte neki. Melléknevei: Bicegõ, Sánta, Híres-ügyes, Furfangos

# 44
KijelentkezvePrivát üzenet küldése
Kriszta35
Spec. Fórum tag
Spec. Fórum tag
1383 hozzászólás



Nincs beírva úticél.
#4238 Üzenet linkje2006-01-09 17:27:37 

Lassan a Vízöntõ jegyében járunk, és a görög mitológiába ez is szerepel!


VÍZÖNTÕ: (Latin neve: Aguarius)

Ganümédész a görög mitológiában Trósz trójai király és Kallirhoé nimfa fia. Ganümédész apja nyáját legeltette az Ida-hegy erdõs lankáin, amikor Zeusz, elbûvölve rendkívüli szépségétõl sas képében elragadta, felvitte az Olümposzra, és megtette égi pohárnoknak. A lakomákon õ töltögette a nektárt az isteneknek. Ganümédészért kárpótlásul az apja megkaphatta Zeusztól a világ legjobb lovait vagy a Héphaisztosz készítette arany szõlõvesszõt.

A mítosz egyik változata szerint Ganümédész felkerült az égre az állatöv Vízöntõ csillagképének részeként.

# 45
KijelentkezvePrivát üzenet küldése
Kriszta35
Spec. Fórum tag
Spec. Fórum tag
1383 hozzászólás



Nincs beírva úticél.
#4239 Üzenet linkje2006-01-09 17:29:06 

Ganümédész:

Trósz és Kallirhoé fia, az istenek pohárnoka. Mikor Ganümédész egyszer nyájait legeltette az Ida hegyén, meglátta õt Zeusz. Megtetszett neki a szép ifjú, aki fekete hajával és elefántcsont fehér bõrével valóban csodálatraméltó volt. Zeusz vagy maga változott sassá, vagy madarát küldte csak, de tény, hogy az ifjút elragadta az Olümposzra és az istenek pohárnokává tette. Apjának, kárpótlásul fia elvesztéséért halhatatlan lovakat és egy arany szõlõtõkét küldött Hermésszel, aki biztosította fia jólétérõl, és közölte, hogy az ifjú halhatatlanná vált.

KERESŐ:
Nyomtatóbarát verzió
  Fórum : Görögország
<   1 2 3 4 5 6 7 8 9   >


Copyright © 2003-2024 Hellasz.hu